Nicol

    Hej! Jag har läst att någon hade alla E och några D men hade ca 13-14 poäng. Då undrar jag om jag räknar fel? För mig blir det ca 14,5. Mina betyg från gymnasiet plus komplettering är så här: A-250 p B-150 p C- 400 p D- 300 p E- 1200 p Jag har räknat så, har A i moderna språk, 200 p plus filosofi 50 p blir det 250. Har 1,5 meritpoäng och har kompletterat mina betyg. Då hamnar jag i BII gruppen på antagningen. Jag är intresserad av socionom, socialpedagogik, inriktning ungdoms och missbruksvård, pedagogik-kandidatprogram, yrkesvägledare...Även lärare inom gymnasiet eller grundskola-inriktning filosofi, religion Mina frågor är: -Kan du räkna ut mitt snittbetyg? -När antagningens system räknar ut betyg kollar de på alla betyg då? För om jag skriver in bara 600 E poäng istället för 1200 E p höjs mitt snittbetyg. Jag har läst mycket och jämfört olika universitet inom Sverige och kollat hur kan jag göra för att ha tillräckligt med poäng. Då kom jag fram att jag kan göra prövning på något ämne + högskoleprovet och har tänkt på att läsa engelska 7(där man får 1 meritpoäng). Problemet är att jag har väntat länge och hade velat komma in någonstan nu under hösttermin. Om jag bestämmer mig för prövning, högskoleprovet och att läsa engelska 7 då måste jag vänta till att ansöka till våren. Jag hoppas att jag får några svar för anmälningsdag är om några dagar. Ha en fin dag!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicol,
    ansökningsperiod till svenska högskoleutbildningar börjar om några dagar men pågår sedan till 15 april 2021. Det spelar ingen roll om man ansöker direkt när anmälan öppnar eller under sista dagen i anmälningsperioden. Sedan får man komplettera med betygen t o m 21 juni 2021.
    Sök läsa engelska 7 på komvux. Du ansöker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar - du får leta i hela landet.
    Om att räkna på dina betyg: det som du eller vi räknar fram, kommer inte gälla. Det är den uträkningen som antagning.se gör, som kommer spela roll och gälla.
    Du skriver: "A-250 p B-150 p C- 400 p D- 300 p E- 1200 p" - det blir sammanlagt 2300 poäng. Om du har examensbevis från Komvux, då stämmer det med antal poäng, men om du har examensbevis från gymnasiet, då fattas det 100 poäng.
    I examensbevis från gymnasiet ingår 2500 poäng. Men E i gymnasiearbete ska man inte räkna in i jämförelsetalet. På så sätt räknas endast 2400 poäng in i jmf-talet.
    I examensbevis från komvux ingår 2400 poäng. GA räknas inte in. På så sätt räknas 2300p.in i jämförelsetal. Till jämförelsetal, snittbetyget, plussar du sedan på meritpoängen och får fram meritvärde. Räknehjälp (om du vill räkna på dina betyg) finns på antagning.se/Räknehjälp

    • : Tack! Jag hade tyvärr bara examensbevis från gymnasiet då har vuxenutbildning utfärdat gymnasieexamen. Jag har en fråga till:Om jag ansöker till några utbildningar nu kommer men inte blir antagen blir det något problem om jag väljer då att läsa engelska 7 för att höja upp mitt merivärde?
    • Julia : Jag kan inte vara säker på att jag förstår din kommentar. Du skriver att hade fått examensbevis från gymnasiet och så har även komvux utfärdat examensbevis... hur gick det till? Vilket "problem" menar du när du nämner läsa engelska 7 på komvux? Att komvux inte tar in dig på kursen?
    • :

      Man kan inte få gymnasieexamen om man inte har godkänd gymnasiearbete, därför fick jag bara examensbevis efter jag har avslutat gymnasiet.
      Det jag menar men engelska 7 är hur kommer det läggas i gymnasieexamen? Måste jag kontakta vuxenutbildning igen för att utfärda gymnasieexamen och lägga i engelska 7?

    • Julia : Examensbevis från gymnasiet och från komvux måste innehålla godkänt betyg i gymnasiearbete. Om du inte hade godkänt betyg i gymnasiearbete, borde du fått ut ett Studiebevis (och inte examensbevis). Om du fick ut examensbevis utan godkänt betyg i gymnasiearbete, är ett sådant bevis ogiltigt. .. Eng 7 kommer inte läggas in i examensbevis (om du först får ut examensbevis och sedan läser engelska 7). I examensbeviset kan ingenting ändras. Du skickar (eller laddar upp) examensbevis och separat betyget i engelska 7 och antagning.se kommer räkna in betyget i eng 7 i ditt jämförelsetal och plussa på meritpoängen för eng 7 till ditt meritvärde.
    • : Nu förstår jag. Tack så mycket för dina svar!
    • Anna : Om du nu har ett Studiebevis och på komvux läser mot Examensbevis, kan du i samråd med SYV på komvux inkludera kursen eng 7 inom ditt examensbevis. Prata med syv på komvux.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag vill påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer som t.ex inom yrkeshögskola- se utbud på www.yhguiden.se

    • : Jag vet men mitt plan är att plugga på universitet. Det är bara att jag hade några hinder under min studieperiod därför kunde jag inte prestera som jag ville.
    • Julia : Jag förstår. Det kan givetvis vara så att man vill prestera bättre än man gör och oftast finns det orsaker (i form av olika hinder), som förklarar varför det gick som det gick. Om du gör ditt bästa, då gär du det som du kan göra. Ibland går det tyvärr inte riktigt som man har planerat för.