Ida

    Jag undrar vad man skulle kunna gå för eftergymnasial utbildning om man vill jobba med grävande journalistik, som exempelvis uppdrag granskning gör. Jag vill inte gå den vanliga allmänna journalistutbildningen för reportrar, utan mer specifikt för research och grävande. Finns det utbildningar för det?

    • Vägledare : det finns utbildningar som fördjupar kunskaperna om att bli en bra grävreporter: Medieinsitutet Fojo och Poppius har bland annat fördjupningskurser för de som arbetar som journalister.
    • Julia :

      Research-utbildning på Poppius är en fördjupningskurs till deras Grundkurs i praktisk journalistik. Man ska alltså ha en journalistutbildning i botten innan man fördjupar sig i Research.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida, läs (nedan) svar från Programansvarig på journalistprogrammet vid Mittuniversitetet:

                                                        Hej!

    Kul att du siktar mot Grävande journalistik. Ett oerhört spännande och dessutom viktigt jobb.

    De tre mest renommerade universitetsutbildningarna, som du hittar på Stockholms universitet,  Göteborgs universitet och på Mittuniversitetet i Sundsvall, har alla kurser i Grävande journalistik som en del av journalistprogrammethttps://www.miun.se/utbildning/program/medier-och-design/journalistprogrammet/om-programmet/

    På Mittuniversitetet är kursen 10 veckor lång, och avslutas med publicering av en granskning på vår egen sajt www.Dcase.se

    Det är mycket svårt att ägna sig åt denna mer avancerade form av journalistik utan att behärska grunderna. All riktig journalistik är i viss mån grävande, och det tar tid att bygga upp grundkunskaper tillräckliga för att göra kvalificerade gräv. Det ställer krav på etik, metod och berättarteknik. På Mittuniversitetet gör studenterna sina gräv i kursen JO073G Undersökande journalistik på vårterminen i tvåan. https://www.miun.se/EPiServer/CMS/Content/utbildning/kursplaner-och-utbildningsplaner/Sok-kursplan/kursplan,,66666/?epieditmode=False&kursplanid=25942

    På vårterminen i trean gör studenterna sin 20 veckor långa praktik ute i branschen. Där finns chansen att praktisera på redaktioner som Kalla Fakta eller Uppdrag Granskning, om man visar upp tillräckliga kunskaper. Det är också via långpraktiken som de flesta av studenterna får sina första jobb i branschen.

    För den som redan har en kandidatexamen i annat ämne finns det den ettåriga påbyggnadskurs i journalistik för akademiker, där kursen Undersökande journalistik ingår. https://www.miun.se/utbildning/kurser/medier-och-design/journalistik/pabyggnadskurs-i-journalistik-for-akademiker-60-hp3/om-kurspaketet/

    Vänligen

    Programansvarig journalistprogrammet, Mittuniversitetet

    Studie- och yrkesvägledare

    hej igen, läs (nedan) svar från Södertörns högskola:

    Hej.

    Södertörns högskola erbjuder program för att bli Journalist. De är 180 hp och ger kandidatexamen.
    I alla kurser ingår övningar, seminarier, föreläsningar som är Research-relaterat. På B-kursen är det en delkurs om 7,5 hp Research där studenterna gör grävande reportage. Se kursplan på länken nedan.

    För redan yrkesverksamma har Södertörns högskola också kurser i ämnet. På högskolan hålls också föreläsningar kring ämnet.
    Här kan man läsa mer om SH´s kurser och program på skolans hemsida sh.se.
    Mvh
    Utbildningsadministration Journalistik

    SÖDERTÖRNS HÖGSKOLA | STOCKHOLM

    Du kan också titta på vad som finns och i framtiden kan finnas inom Yrkeshögskola. ... förr i tiden har det funnits yrkeshögskoleutbildning med namnet "Reseach" men just nu finns inte den. Nya yh kommer att "släppas ut" i jan 2021. Bland de yh som redan är beslutade, finns t.ex utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist

    Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se

    Vägledare SYV

    Hej!
    När du läser journalistik på universitetet så får du en examen inom ämnet journalistik. Utbildningen är alltså förberedande inför att kunna göra reseach. Du gör ett examensarbete och läser metodkunskap för att kunna utföra reseach. Utöver det har du naturligtvis kurser i journalistik, exempelvis redigering, textanalys, teoretiska ämnen om medieutvecklingen m.fl. Du utbildas inte för en särskild roll utan får snarare en bred ämneskunskap som gör att du kan arbeta inom flera olika yrkesroller. Sen har olika lärosäten olika inriktningar eller nischer.

    Läs gärna igenom utbildningsplan och se info om de respektive kursplanerna för varje termin för de olika lärosätenas journalistutbildningar. På JMG genomsyrar den undersökande journalistiken hela journalistutbildningen och femte terminen fokuserar speciellt på att göra ett grävande arbete.