Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej! Kan man få ett F-betyg i svenska Åk 9 om man inte klarar läsförståelseprovet, men har godkänt resultat i skriftlig och muntlig del? Tack på förhand!
Milla : :
Hej,jag kan tyvärr inte svara på din fråga; Varför kan jag inte svara?Jo, därför att mitt yrke är SYV och jag sätter inte några betyg och saknar utbildning och kompetens i... Läs hela svaret
Hej jag fick F på Np i komvux med ett poäng från godkänt, däremot hade vi uppgifter på alla delmoment där jag av 7 uppgifter fick A på 4 av de, jag fick 1 D och 2 E kan jag fortfarande få F i slutbetyg då jag presterat ganska bra...
Milla : :
Hej,kan tyvärr inte svara på din fråga eftersom betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV lär man sig inte betygssättningen. Läraren kan... Läs hela svaret
Får lärare ge ett annat betyg än vad som visas i kunskapsmatrisen? Exempelvis om en elev får ett C i matrisen men får ett E i slutbetyg? För att läraren tycker att det är så eleven har presterat? Utan att säga något till eleven?
Julia: :
Hej Hanna!Utan att ha kompetens i betygssättningen (för att jag är SYV, och inte en lärare) så säger jag - Jo, jag tror läraren får sätta ett annat betyg än "matrisen" visar.... Läs hela svaret
Hej! Jag hade APL en gång i gymnasiet åk 2 i vårdprogrammet. Jag går just nu på vård och omsorgsprogrammet i Komvux Gävle. Jag hoppade av gymnasiet på åk 3 och får nu läsa om dessa kurser i komvux. I gymnasiet så fick jag F...
Julia: :
Hej Kubra!Som regel läser man om hela kursen om man fick F i kursen (alltså som om man ej tidigare läst den kursen alls). Eller så kan man göra prövning om man... Läs hela svaret
Hej! Jag vill läsa samhällsprogrammet och jag bor i sverige nästan ett och halv år och jag har inte fått betyg i sjuan och åttan för att jag har börjat skolan från nian i Sverige. Och min lärare kräver att jag ska göra provet som...
Milla : :
Om du får möjlighet att läsa ännu ett år på grundskolan är det en stor fördel: du får bättre kunskapsgrund inför fortsatta studier.
Behörighet till gymnasiet - se info... Läs hela svaret
kan man bli sänkt i ex matte om man gör ett dåligt prov på nationella. Får en lärare sänka betygen. Fast man har haft c i genomsnitt hela året. Men misslyckas på NP?
Milla : :
Ja. Läraren sätter det betyget som hen anser är rätt betyg. NP resultat är viktigt för att det Provet mäter Hela kursen och för att alla elever gör samma eller... Läs hela svaret
Hej
Jag har haft problem med sömnen i samband med pressen i skolan och försov mig därför upprepade gånger en specifik period. Detta råkade inträffa dagarna jag skulle ha nationella prov i engelska (skriv, muntlig del). Talade med min lärare och hon sa att jag att jag skulle få ett F i...
Anna: :
hej, det stämmer att en elev som fick F i en kurs hen läste på gymnasiet, har rätt att höra Prövning; tidpunkt för prövningen är det Skolan som bestämmer.
Om elever varit sjuk eller om... Läs hela svaret
Hej undrar om en inlämnings uppgift (argumenterande text) där i instruktionerna står att texten ska vara på ca 1000 ord, kan bedömas med F om den är på 1350 ord? Alltså hur stränga är lärarna i gymnasiet gällande antal ord i ett text? Texten jag pratar om är i engelska 7 och borde va totalt på...
Milla : :
Hej Ali Reza;som studerande ska man försöka följa lärarens instruktioner så noga man kan. ***Undrar om det är "minst tusen ord" som texten ska vara på, och i så fall är det ingen... Läs hela svaret
Hej, jag har en lärare jag upplever ger mig orättvisa betyg för varje gång jag frågar vad jag kan förbättra får jag ingen respons. Kan jag som elev kräva att en annan lärare inom samma ämne granskar mina inlämningar och prov och sedan göra en bedömning på vad hen tycker iställer för min riktiga...
Anna: :
hej Melissa, du ställer en viktig fråga men som också är svår att svara på. Studie- och yrkesvägledare sysslar inte med betygssättningen; det... Läs hela svaret
Hej!
Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått...
Liselotte: :
Hej Anna, det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Det är Kunskaper som bör bedömas och inte, i första hand, närvaro på lektionerna men om eleven missar många... Läs hela svaret
Om man har fått F på matte nationella och är godkänd på alla andra matteprov är det då möjligt att ha E i slutbetyg matte?
Julia: :
Hej Jakob,det är Läraren som sätter betyg. Studie - och yrkesvägledare har inte någon utbildning i betygssättning och säter inte betyg. Av erfarenhet vet vi att det har tidigare förekommit... Läs hela svaret
Hej!
Jag går första året på gymnasiet och vi har just nu bl.a. en uppgift i Natur 1 där vi skall skriva en labraport. Jag har inte gjort klart den uppgiften och kommer inte kunna hinna att slutföra den tills inlämningen. Jag undrar om läraren kan ge mig ett F på just den uppfiften eller inte...
Milla : :
Det är lärarens kompetens att sätta betyg eller bedöma att underlag saknas... Gör ditt bästa, är mitt råd. Om du får F eller inget betyg är ju inte bra, fast... Läs hela svaret
hej jag har f i svenska och har slutat 9 an men jag fick aldrig en plats på en gymnasieskola jag vill gå på it gymnasiets im pogram vet inte vad jag ska göra hjälp?
Anna: :
Hej Rai,
med F betyg i svenska från grundskolan är du BEHÖRIG till preparand eller till yrkesintroduktion på IM, Introduktionsprogrammen.
Du är inte behörig till nationella gymnasieprogram.... Läs hela svaret
Hej! Jag skriver angående min syster som går på naturvetenskapliga programmet(år 2) på gymnasiet. Det är nämligen så att hon har fått F på det nationella provet i Fysik 1. Detta prov gjordes i maj(29 maj tror jag för att vara mer exakt) hon fick svar från sin lärare den 12 juni via mail där han...
Julia: :
Betygssättningen ansvarar läraren för men ni kan också vända er till rektorn. Det är rektor som är ytterst ansvarig för allt som har med skolarbetet att... Läs hela svaret
Hej!
Jag går andra året på gymnasiet och ska snart få betyg i Svenska 2. På betygssamtal med lärare visar hon enligt matris att jag når upp till alla A-kriterier för den muntliga delen. På den skriftliga delen som har examinerats två gånger har jag en av gångerna fått alla kriterier på A-nivå...
Milla : :
Hej Lucas,
jag är jätteledsen, men måste svara att en Studie- och yrkesvägledare är fel person att fråga om kriterier för betygssättning. Vi har en annan profession. SYV är inte... Läs hela svaret