Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej! Jag läser eng 7 nu och har fått bra betyg i alla uppgifter vi gjort hittils. Men när det kommer läs och hör förståelse så tappar jag bort mig och det går inte bra. Min fråga är, är det ett krav från skolverket att om...
Milla : :
Hej!betygssättningen ingår lärarens kompetens. Jag undervisar inte och sätter inga betyg, så kan egentligen inte svara på din fråga men du får gärna kika på... Läs hela svaret
Hej! Kan man få ett F-betyg i svenska Åk 9 om man inte klarar läsförståelseprovet, men har godkänt resultat i skriftlig och muntlig del? Tack på förhand!
Milla : :
Hej,jag kan tyvärr inte svara på din fråga; Varför kan jag inte svara?Jo, därför att mitt yrke är SYV och jag sätter inte några betyg och saknar utbildning och kompetens i... Läs hela svaret
Hej om man anser att en lärare lagt fel slutbetyg i en kurs och vill klaga har man rättigheten till det? Även om det har gått en tid sedan betyget sattes. Hur ska jag gå tillväga. Och angående prövning i gymnasiet har alla elever i Sverige...
Milla : :
Hej,du får gärna kontakta skolverket - t.ex kan du ringa till skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08-52733200. Att ändra satt betyg (och speciella om det är ett godkänt betyg, E eller... Läs hela svaret
vad får man för slutbetyg om man fick F i muntliga prov som innhåll bara 3 frågor, och har fått A i nästan alla prov och uppdrag innan. det gäller Matte 4. (hermods)
Anna: :
Hej Karl,den frågan du stället bör besvaras just att din lärare, som känner till din kunskapsnivå. Läraren gör bedömning om hur dina kunskaper... Läs hela svaret
Hej, Finns det en mall för ämne som en elev läser på Komvux eller i gymnasiet som visar vad eleven behöver för att få högst betyg?
Anna: :
Hej, Skolverket skriver om betygskriterier för olika ämnen och kurser: dock behöver de tolkas och tolkningsföreträde är det den undervisande läraren som har.Svårt att... Läs hela svaret
Jag går just nu i åk 1 i en högskoleförberedande linje, jag har under högstadiet alltid fått F i idrott för att jag inte kan simma. Nu under gymnasiet har vi idrott i 1 år och vi kommer ha livräddning under vårterminen men jag kan inte simma, allt annat på kursen går bra och jag är rädd att...
Anna: :
Hej,tråkigt att du inte kan simma. Väldigt bra att försöka lära sig det. Det kan rädda liv (ditt eget och andras). Angående betyget i idrott och hälsa, så är det... Läs hela svaret
Hej,
Jag tänkte fråga, om en människa är född halv fransk half svensk och växer upp med båda svenska och franska och kan båda språkena flytande, om den människan läser Franska Steg 1,2 och 3, blir dem dömda hårdare av språkläraren? Eller, är det snarare så att dem förmodligen får A (kanske B...
Julia: :
Hej Johan,betygskriterier i kurserna är inte beroende på personens ursprung... utan man ska uppvisa vissa kunskaper - så får man det betyg som man förtjänar. Varifrån man... Läs hela svaret
Hej detta kanske inte har jättemycket med ämnet att göra men visste inte vart annars jag skulle ställa den här frågan. Jag undrar hur mycket man kan lita på en ämnesmatris tex, om man har B i sin ämnematris kan då läraren få ge en ett D. Det hände mig inom väldigt många ämnen och det gjorde mig...
Anna: :
Hej Elsa,
angående betygssättningen kan inte Studie- och yrkesvägledare säga någonting "konkret". Det som gäller är att det är LÄRAREN SOM... Läs hela svaret
Jag menar om man t.ex först får E på en hörförståelse, men sedan får F i en hörförståelse. Då har man fått E en gång och F en gång. Vad händer, uppfyller man fortfarande kriteriet eftersom man fick E först?
Julia: :
Hej Michelle,
att sätta betyg är Lärarens kompetens, inte SYV-ens. Det är din lärare som du måste prata med. Vi på fråga syv kan tyvärr... Läs hela svaret
Hej jag går tredje året på gymnasiet och riskerar nu då ett F i Geografi. Har visat på alla kunskapskrav minst 2 gånger förutom 1 kunskapskrav där jag har 2 inlämningar som ska gå in och rättas.
Min lärare säger dock att detta inte räcker för betyget E och att jag förmodligen kommer behöva göra...
Anna: :
Hej Joshua; jag beklagar att jag måste svara att SYV ej kan svara ang. betygsättning. Det är LÄRARENS kompetens. Det enda jag och mina kollegor SYV-ar kan göra för att hjälpa dig är att... Läs hela svaret
Vad händer om man har godkänt i alla kunskapskrav på idrotten men får ett F på en blir betyget F då?
Mikael: :
Läraren gör bedömning om eleven har uppnått kraven och kan få godkänt på kursen eller inte; det är inte i detalj reglerat ang antal delkursprov mm.
Hej! Jag ska börja 3an och går på teknik programmet. Jag har fått F i idrott men jag har räknat ut att jag kommer läsa mer än 2500 poäng, för att jag har läst vissa kurser snabbare. Kan man då söka till högskola utan idrotts betyget, eller kommer den automatiskt bli med i sökningen för det är...
Anna: :
Hej Philip,
kursen idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs i examensbeviset från alla nationella svenska gymnasieprogram. Det går att få examensbevis med F i den kursen. Men utan betyg i den kursen... Läs hela svaret
Jo jag går i åk 1 på teknikprogrammet och vi har redan valt vilken kurs vi vill läsa på vårt individuella val. Dumt nog så valde jag ett ämne som jag nu i efterhand inser att jag inte kan få särskilt högt betyg i... Därför vill jag nu byta till en annan kurs som jag kan få högt betyg i utan...
Milla : :
hej Emma,
jag förstår hur du tänker och du har rätt i allt, inklusive i det att det inte är lätt för en SYV att svara på din fråga! :)
Jag föreslår att... Läs hela svaret
Måste man hålla en egen idrottslektion i gymnasiet för att kunna få minst E i idrott
Julia: :
Hejsan! vi har pratat med en mycket erfaren idrottslärare som säger att det som står i betygskriterier är att en elev måste kunna "planera en idrottsaktivitet" och också "utvärdera hur planeringen har... Läs hela svaret
Hej! Jag läser engelska 5 nu. Min lärare sa att man måste få godkänt i alla delar i nationella provet för att klara kursen. Jag är inte bra på hörförståelse och läsförståelse. Så om jag får F i dem 2 delarna i Np så kommer jag få F. Min fråga är att om man klarar alla områden förutom receptive...
Mikael: :
Det kanske är mycket orättvist att olika människor har lätt för olika saker: vissa har stor språk eller matematisk begåvning men vi andra får kämpa och slita! Håller med dig om att det är orättvist!