Anastasia
    Hej!
    Jag står inför att välja utbildning till hösten och har drömmar om att röra mig inom filmbranschen. Men det är svårt. Det finns ett hav med olika utbildningar samtidigt som jag inte alls vet vad som finns, och jag vet inte var jag ska börja eller vilken väg som är mest fördelaktig för mig att ta.

    Jag tänkte att jag kan lista mina egenskaper och vad jag är intresserad av och sedan utifrån det kanske få rekommendationer på vägar in i filmbranschen till arbetsuppgifter som passar mig och mina mål.

    Jag är en person som tycker om att skriva och analysera. Att sätta ihop egna texter med personlig prägel är något jag genuint tycker om att göra och som jag gärna hade velat arbeta med. Min tanke har varit att jag gärna vill skriva om film, alltså recensera, rapportera eller liknande. Men jag har förstått det som att detta inte är en officiell arbetstitel (filmkritiker/recensent) och att man i huvudsak är skribent. Då är mitt problem, hur når man till en sådan position? Jag är inte intresserad av journalistik i form av nyhetsrapportering, men skrivandet i krönikor och debattartiklar tycker jag är roligt.

    I huvudsak handlar det om att jag vill ha fötterna inne i filmbranschen på så sätt att jag får möjligheten att vara med där det händer. Jag vill träffa skådespelare, jag vill vara med och hjälpa till på filmfestivaler, galor och produktion. Det är här jag går två skilda vägar, för jag känner att jag är intresserad av ämnet både praktiskt och teoretiskt, där jag vill skriva men också vara med på plats. Att få vara med någon stans i processen av att skapa en film är en dröm för mig, men mitt problem är att jag inte vill ha en ledande roll såsom regissör eller liknande. Jag är inte intresserad av att vara den ledande personen i skapandet, exempelvis filmfotografen, den som kommer på idén eller som nämnt tidigare, regissören.

    Därför har jag kikat på följande arbeten: Produktionsassistent, delaktig i casting, korrekturläsa böcker/manus, filmskribent, redaktör, kulturjournalistik, filmfestivaler/galor och allt som hör till detta. Jag är nämligen osäker på vad det ens finns för möjliga arbetsuppgifter inom dessa områden och därför vet jag inte hur jag ska nå dit heller. I grunden handlar det som sagt om att jag vill ta del av filmen, både efter och under produktion. Men alternativt ha kunskapen och kunna diskutera om film på ett meningsfullt sätt. Exempelvis hade TV4 en expert med sig i sin sändning av Oscars galan, där de diskuterade filmerna och skådespelarna. Men jag vill få möjligheten att genom mitt arbete få vara en del av livet inom filmbranschen. Största drömmen är att bli inbjuden eller få följa med på någon liknande gala eller filmfestival i Skandinavien och internationellt.

    Vad kan ni rekommendera för utbildningar som tar mig en bit på vägen? Enligt vad jag har berättat, vad hade kunnat passa mig? Hur hittar jag dessa vägar och hur börjar jag min resa mot mitt mål? Jag förstår att det är en process där man förmodligen måste studera olika saker och jobba sig upp i rank, men var ska jag börja? Jag har ett från och med nu som jag befinner mig utomlands och har svårt för att studera på plats, och måste dessvärre ta distans. Men hur kan jag lägga upp det och vad finns för mig när jag kommer tillbaka och inte behöver vara på distans längre?

    Jag har också förstått att det handlar mycket om erfarenhet och nätverk i denna bransch. Men jag vet heller inte hur jag ska få möjligheten till att praktisera, vara lärling eller skugga någon när jag inte har några erfarenheter eller kontakter. Var kan jag börja? Jag fick tipset att kontakta företag som arbetar i linje med det jag önskar, men jag vet inte vad jag ska hitta dessa heller?

    Väldigt tacksam för svar då jag känner mig överväldigad och varken vet upp eller ner just nu.

    Varma hälsningar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utifrån det du berättar om i din fråga vill jag varmt rekommendera yrkeshögskoleutbildningar, se snabblänkarna nedan:
    utbildning/skurups-folkhogskola/filmarbetarutbildingen-produktionsledning
    utbildning/kunskapsforbundet-vast/filmarbetare-i-teknisk-teamfunktion-ljud-ljus-och-foto
    utbildning/kunskapsforbundet-vast/filmarbetare-i-samordnande-teamfunktioner
    utbildning/kunskapsforbundet-vast/kvalificerad-filmarbetare-i-specifik-teamfunktion
    utbildning/kunskapsforbundet-vast/filmarbetare-i-kreativ-teamfunktion-scenografi-och-kostym
    utbildning/kunskapsforbundet-vast/filmarbetare-i-kreativ-teamfunktion-mask
    utbildning/alma-education/manusforfattare
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare
    Yrkeshögskoleutbildningar tas fram i nära samarbete med branschen och brukar innehålla mycket praktik (LiA = lärande i arbete). Många får jobb på sina LiA-platser eller via de kontakter de får på sina LiA-platser.

    Studie- och yrkesvägledare