Linnéa
    Hej!
    Jag går första året estet media och valde linjen för att jag ville bli nått inom området, men inte specifikt vad.
    Har börjaf funderat på radio eller tv. Radio tycker jag verkar jättekul men även tv skulle också vara roligt.
    Vad för utbildning efter gymnasiet krävs för att bli radiopratare och vilka kurser från gymnasiet behövs för att gå den utbildningen isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Om yrke Radiopratare och om många andra spännande yrken kan du läsa på www.framtid.se, klicka här >> så kommer du till presentationen av yrke Radiopratare.

    Olika utbildningar kan passa för att senare kunna bli radiopratare - t.ex kan du utbilda dig till Journalist, till Kommunikatör eller till Informatör. Det finns också exempel när man kan bli radiopratare utan någon specifik utbildning, se exempel här >> och efterdom man kan bli (det är i alla fall inte uteslutet) Radiopratare utan någon specifik utbildning, då kan man också bli radiopratare med vilken som helst utbildning "i bagaget". Du kan därför satsa på någon utbildning som leder till till ett annat yrke och se på vägen om du hittar ett sätt att "få in foten" i Radio och/eller TV-bransch.

    Ett förslag: t.ex om du kan tänka dig utbilda dig till Ljudtekniker (Radio handlar ju om att "låta", om ljud :), kan du sen söka jobb på Radio eller TV som ljudtekniker men kanske kan så småningom gå över till att bli Radiopratare eller jobba med ngt.annat inom TV-branschen.

    Läs gärna också på om andra yrken, på förslag: Inspicient, Moderedaktör, Scripta, Kulturvetare.

    Jag förstår att du förmodligen kommer att bli besviken på mitt svar, för att du önskar tips om en utbildning som leder direkt till att du ska kunna få jobb inom den branschen som du vill jobba i och mitt svar är mer generell (jag försöker förklara att en sådan utbildning inte finns - eller i alla fall att vi på Fråga SYV inte känner till den i så fall).

    Om du själv hittar någon utbildning om du tror leder direkt till ditt drömyrke, var god tipsa oss om den!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA