Henrik

    Hej! Jag undrar hur det ser ut när jag söker in till universitetet. Jag kommer söka till läkarprogrammet antingen med högskoleprovet eller via betyg. Jag går på KOMVUX och om jag bara tar de kurserna jag behöver för särskild behörighet så hamnar jag i BII, vilket gör att det blir svårare att komma in då bara 1/3 av BII blir antagna till BI som är gruppen som kommer bli urval. Tar jag tre kurser till så hamnar jag i BI. Om jag söker till programmet med högskoleprovet istället kommer jag då också hamna i en av grupperna eller är det en separat "kö"?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    HP-urvalet är ett separat urval.
    De flesta som prövas i HP-urvalet provas samtidigt också i minst en av betygsgrupper (det är som att du samtidigt ställer dig i flera köer).
    *****
     ang. BI och BII - du kan läsa info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval men det är rätt krångligt.
    Om du i ditt examensbevis har mindre än två tredjedelar poäng från Komvux, då är hela Komvux-exam.beviset en KOMPLETTERING och du prövas endast i BII-urvalet, ej i BI (du kan samtidigt prövas i HP_urvalet).

    Om ditt examensbevis från komvux innehåller minst 2/3 delar kurser just från komvux (och alltså max 1/3 del kurser från gymnasiet) då är det inte en komplettering och du med det examensbeviset prövas i BI, direktgruppen.
    Kurser du behöver för särskild behörighet måste du tvunget ha godkända betyg i och betyg i de kurser räknas alltid in i ditt jämförelsetal.

    För att jag ska förstå din situation och kunna ge relevant svar måste jag veta följande:
    - när du slutade på gymnasiet, vad fick du för dokument?
    - kommer du få Examensbevis från komvux? Hur många poäng komvux kurser kommer ingå i ditt exam.bevis och hur många poäng gymnasiekurser (från ungdomsgymnasiet) kommer ingå?

    Du kan också boka tid med syv på komvux. Det är lättare att ge rätt svar om man har alla dina betygen framför sig.

    De generella råd som jag kan ge, men det vet du kanske också själv:
    - gör högskoleprovet så många ggr du hinner (det är högsta HPresultat som gäller)
    - gör ditt bästa i varje kurs du läser och försök få så högt betyg i varje kurs som det bara är möjligt!
    - se också om du kan söka i AU-alternativt urval. Det brukar finnas på Karolinska institutet /i Sthm/ och kan finnas på andra universitet t.ex på Linköpings universitet.