Ella
    Vilken gymnasie kurs väljer man för att senare jobba med att fixa bröllop och så?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Deena,
    oftast måste man bli Egen företagare http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/
    för att jobba med att fixa bröllop (om du menar "wedding- planner" eller bröllopskoordinator, som det heter på svenska).
    Det finns inga krav för att bröllopsplanerare skall ha en viss utbildning. Det är dock fördelaktigt att ha utbildning inom t.ex. hotell, restaurang eller turism management.
    Se exempel på utbildningar här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Hotel+Manage&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0

    Gymnasieprogram som rekommenderas i första hand är Restaurang&Livsmedelsprogrammet; Hotell&Turism; Handel&Administration eller Ekonomiprogrammet men man kan egentligen gå ett valfritt gymnasieprogram för att bli Bröllopsplanerare i framtiden.

    Om man vill satsa på att bli Bröllopskoordinator (eller bröllop samordnare/planerare) så gäller det att vara mycket kreativ, ha god organisationsförmåga och så måste man också vara stresstålig, men det allra viktigaste är kanske att bröllopskoordinator kan skapa trygghet hos kunden.

    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så, hur går jag tillväga efter gymnasiet efter att jag läst ekonomi programmet?
    • Mikael : Jag kommer att ge dig ett nytt svar nu, läs inom kort.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hejsan, läs på http://www.framtid.se/profession/brollopskoordinator/ om yrket Bröllopskoordinator/samordnare/planerare.
    Det finns inte några formella krav på bröllopsfixare. Man startar eget, hittar egna kunder och "kör på".
    Formellt sett, så krävs det inte någon gymnasieutbildning heller.
    Men i praktiken kan det vara svårt att bli framgångsrik i fall man inte har kunskaper om hur man planerar, organiserar, budgeterar. Det finns exempel när lärare efter några år i yrket blev bröllopsfixare. Andra yrkeskategorier som satsar på att bli det är kock, florist, manager inom turism. Vilken utbildning man har är av mindre betydelse. Det som är viktigast - stort intresse & personliga egenskaper.

    Jag tycker att en framkomlig väg skulle kunna vara att söka praktikplats hos någon som redan arbetar som bröllopsfixare, då får man se på plats & känna på och lära sig vad yrket går ut på. Min personliga åsikt är att för att lyckas som bröllopskoordinator, så måste man framförallt vara en duktig säljare - man måste sälja sina tjänster till kunder.

    Mvh Mikael Syv

    Hej igen,
    http://brollopskoordinator.se/kontakt/ kan du fylla i kontaktformulär och blir kontaktad ang. bröllopsplanerare.
    Se också på http://www.brollopsagenturen.se/om_oss.htm
    http://www.fafe.se/about.php
    och på http://www.beautyandsoulgoteborg.se/text2_27.html

    Mvh Mikael SYV
    • : Tack för ditt svar! Hur kan man komma i kontakt med folk som är bröllops planerare? Jag har jättesvårt för att hitta sånt när jag söker på Google osv för att det oftast kommer falska annonser. Bor i Göteborg och jag har nu till höstas valt ekonomi juridik som gymnasieval men gillar ändå det med wedding planner och tycker att det låter jättekul att planera hur en bröllop ska se ut, vilken lokal den ska vara på osv.
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Kan man kontakta dom även fast jag är 16?
    • Mikael : Ja, kontakta dem och fråga om du kan gå på praktik under sommarlovet t.ex. Du kan prova söka sommarjobb hos dem... som "hjälpreda" - göra allt vid behov. Vet ej om det är realistiskt att tro att de kan erbjuda sommarjobb eller extra jobb men du får alltid fråga. Frågar man inte - får man inget svar! *L* :-)
    • : Jag hoppas verkligen det då jag har ändå ganska bra referenser då jag jobbar nämligen just nu på en utav Göteborgs kända hotell och även är med på Team Göteborg/Göteborg & Co och jobbar som volontär & avlönande jobb ibland. :)
    • Milla : Mycket duktigt av dig att du jobbar! Det är en mycket bra merit! Vi önskar dig stort lycka till med jobbet och med studierna! Milla SYV *L* ;-)
    Läs alla kommentarer