sara
    Hej jag är 19 år och fyller 20 i sommar. Jag gick ut gymnasiet föra sommaren (juni2014). Då gick jag ut som diplomerad spa terapeut och massör. Jag tycker det är ganska svårt att få jobb inom det eftersom jag bara är diplomerad och dels så kräver de flesta arbetsgivarna flera års erfarenhet. Jag har ganska bra betyg men fick F i matte 2. Jag har jobbar under vissa perioder i restaurang branschen, just nu jobbar jag på MC'Donalds. Men jag är ganska trött på att jobba inom det eftersom jag tycker inte man får tillräckligt med pengar för det arbete man gör och de timmar man lägger ner
    Nu är det dags för mitt att plugga till något men jag vet inte riktigt vad det finns att välja och vad som skulle passa mig bäst.

    Jag är en social trevlig och hjälpsam människa, jag älskar att hjälpa andra och det får mig att må bra. Jag älskar att resa och upptäcka & pröva på nya saker. jag gillar att hålla i gång och jag har alltid sportat på något sätt. Jag vill helst ha ett socialt jobb och ett jobb där man får bra lön. Jag vill gå en utbildning där jag garanterat får jobb efteråt. Praktik under utbildningen är ett +.

    Är det någon där ute som har ett bra förslag??

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    jag har ett förslag... *L*... hoppas det ett bra förslag! - att du tittar på www.yhguiden.se

    där Yrkeshögskoleutbildningar är samlade.
    Jag vet inte var i landet du bor (du skriver inte det i din fråga). Se därför själv i utbudet var i landet du vill gå eller om du vill söka utbildningar på distans.
    Yrkeshögskoleutbildningar innehåller minst 25% praktik och det är goda chanser att få jobb direkt efter utbildningen.
    Förslag på utbildningar som kanske passar dig - Stödpedagog, Intergrationssamordnare, Hållbarhetssamordnare, Konceptutvecklare eller om du vill utbilda dig till någonting helt nytt som tågförare. Det är också en yrkeshögskoleutbildning.
    Se på www.yhguiden.se - och du är välkommen att höra av dig igen - för att bolla idéer med oss.
    Vi finns här för att försöka hjälpa dig att hitta vägen till ditt drömjobb.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Du frågar vilken KY utbildning passar dig bäst. Menar du KY som i Kvalificerad Yrkesutbildning? I så fall så är svar - inga alls passar dig, för att KY finns inte längre. Den utbildningsformen KY är nedlagt sedan några år tillbaka.
    Yrkeshögskoleutbildningar ersätter på sätt och viss de gamla KY, men det är en annan utbildningsform.
    Alla högskoleutbildningar finns att se på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    det finns några "kvalificerade yrkesutbildningar" på folkhögskolorna, som t.ex. utbildningar till Fritidsledare och till Personlig assistent.
    Hör av dig igen och berätta var i landet du bor - för att du skriver att du inte riktigt är så pigg på att flytta kanske. Och distansutbildningar är sällan "ren distans" utan de innehåller allt som oftast obligatoriska träffar - så man måste ändå åka till utbildningsort lite då och då och liger det för långt borta då funkar det inte så bra.
    Hoppas du hittar någon utbildning som du vill söka.
    Mikael SYV
    • : Jag bor i Norrköping kan tänka mig att plugga distans fast inte för långt bort. Då det kommer vara jobbigt att ta sig till skolan när jag blir tvungen.
    • Mikael : Gå in på www.yhguiden.se och se vad som verkar vara intressant för dig. Med vänlig hälsning, Mikael syv