Maria

    Hej Syv, Jag är en tjej vid 15 årsåldern som är mycket bekymrad över min framtid. Jag är förvirrad. Jag vet inte vad jag har för framtidsplaner. Jag vet att jag är superintressrad av svenska, engelska och samhällskunskap. Jag vet också att jag är väldigt intresserad av film. Min allra största hobby är att skriva och komma på idéer åt filmer & böcker. Men jag vet att jag absolut inte vill bli författare. Jag undrar bara, vad innebär det att vara filmreggisör? Är det hård press? Är det svårt? Mycket läxor? Hur är det att vara manusskrivare? Är mäklare ett bra jobb? Jag har ingen som helst aning vad jag ska göra och vad min framtid väntar sig. Kan du snälla hjälpa mig och ge mig tips? Jag har självklart gjort test på internet men allt de sagt har varit fel. Testen har sagt att jag borde ta den tekniska linjen men jag HATAR teknik. En av mina svaga ämen är matte dessutom. Jag vet att jag flammar, men snälla snälla ge mig tips och förslag.

    • Anna : Går du i åk8 nu? Och ska söka till gymnasiet till hösten 2018? :)
    • : Ja! Alla mina kompisar har redan framtidsplaner och inte jag :(
    • Julia : Utbud av gymnasiala utbildningar till hösten 2018 är ännu inte helt klart, vi vet alltså inte med säkerhet exakt vilka utbildningar som kommer att starta på vilka gymnasieskolor. Ang. framtidsplaner: det kan svänga fort - ena minuten vet man, sedan kan man bli osäker, och om en timme kan man helt ändra sig - det är inte alls ovanligt att ungdomar ändrar sig många gånger på en och samma månad. Men det kan också vara så att man från tidig ålder vet vad man vill göra och gör det (mindre antal ungdomar). Ofta ändrar man sig, eftersom man genomför en mognadsprocess och intressen och värderingar ändras; och då vill man även ändra sina planer för framtiden. :)

    6 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    jag eller någon av mina kollegor återkommer med ett längre svar till dig, men så länge vill jag tipsa dig om Stillerska filmgymnasiet>> och att kika på yrkespresentationerna:

    https://www.framtid.se/yrke/filmregissor

    https://www.framtid.se/yrke/manusforfattare

    och https://www.framtid.se/yrke/filmyrken

    Hör gärna av dig igen _ om nya frågor dyker upp!

    ANNA

    Titta gärna på >>gymnasium/kulturama-gymnasium som har alla inriktningar på Estetiska programmet. Kan passa bra om man är intresserad av att jobba inom Film-branschen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag håller med Anna om att i fall man är mycket "inne på film" - så är det en "filmutbildning" på gymnasiet som är bra att gå.

    Allmänna tips; gå på mässor och öppna hus på så många gymnasieskolor som du hinner. Du kan gå på öppna hus och andra event även på de skolorna som du tror sig Inte vara intresserad av (för att "vidga perspektiv" och jämföra gymnasieskolorna med varandra).

    Öppna hus och andra event läggs ut på www.gymnasieguiden.se/events där man också kan sortera ut event i "sin del av Sverige" - ex. i Stockholms län: då ser man dem här - www.gymnasieguiden.se/events?county=Stockholms

    Ännu finns det inte så många "event" att se - för att skolorna har ännu inte bestämt sig.

    Vänligen

    Julia SYV

    SYV-besökare SYV

    Hej Maria!

    Jag kan rekommendera profil PR och Reklam på >>Jensen Norra gymnasium. Det är ett program som årligen levererar elever fullt anställningsbara och håller en för branschen konkurrenskraftig nivå. De entreprenöriella kompetenserna tränas särskilt mycket på JENSEN i allmänhet och genomsyrar alla program, kurser i entreprenörskap har en framskjuten plats och de entreprenöriella kompetenserna bedömer jag vara extra viktiga i dessa fall.

    Med vänliga hälsningar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej vi fick svar från LBS Kreativa gymnasiet Stockholm>>. Läs svaret nedan; och hoppas det blir till hjälp!

    LBS mediaprogrammet med film som inriktning (heter just nu kreativ kommunikation) kan vara ett bra alternativ. Det är studieförberedande men inte lika mycket matte. Under åren på LBS Stockholm arbetar eleven efter en kreativprocess som jag tycker eleven verkar efterfråga. Vi håller också på att utveckla och lära oss med om att filma i VR vilket jag tror många elever kommer vara intresserade av och i framtiden kan ev. media eleverna producera material till våra spelelever som de kan göra miljöer av i spelen etc.

    Med vänliga hälsningar,

    LBS Kreativa gymnasiet i Stockholm

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    det finns utbildning med film/Tv inriktning på Tumba gymnasium>>.
    på Estetiska programmet, inriktning Estetik och media.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Hej igen, vi fick nu svar från en studie- och yrkesvägledare på >>Nynäshamns gymnasium:

        "Man kan t.ex söka till Estetprogrammet med inriktning mot bild och form där man även har möjlighet att läsa Foto 1,2 och 3 samt film och TV-produktion 1.
    Samhällsvetenskapsprogrammet med medieinriktning läser Foto 1 och kan ha foto 2 som Ind.val. Man läser även medieproduktion och kan ha Foto/Film som Individuellt Val."

    Hej! Idag fick vi svar från Åva gymnasium>>:
     "Vi har några kurser som är kopplade till Media området inom det individuella valet, fotografisk bild och Grafisk kommunikation.
    Vi är med i flera ”event” under nästa läsår inför gymnasieval.
    Vi har en gymnasiemässa här i Täby, Dantemässan, vi är med på Gymnasiemässan i Älvsjö, vi har två Öppna hus samt en öppen skoldag. Vi besöker även högstadieskolor.  Välkommen att besöka oss under nästa läsår!

    Med vänlig hälsning
    SYV för EE, EK och SA
    Åva gymnasium"

    Hej igen, vi fick idag svar från Novalis >> om att du är välkommen att ta kontakt med dem och du är välkommen på besök! Lilly-Ann som jobbar på den skolan säger så här: "... vi får träffas och du kommer att se vilka vi är och vad vi erbjuder. Du är hjärtligt välkommen på ett studiebesök. Trevlig sommar."