Tulay
    Hej! Jag går i nian nu och ska göra mitt gymnasieval snart. Jag har varit helt inställd på att välja sam-beteende eftersom att jag vill bli psykolog och min syv sa att denna linje passar mig bäst och jag tyckte också det men nu har jag börjat tänka om. Jag läste lite om humanistiska programmet nyss och det lät jättebra. Jag är väldigt intresserad av kultur och jag skulle verkligen vilja fördjupa mina kunskaper i svenska, engelska, spanska och möjligen något mer.
    Men nu till mina frågor: blir man direkt behörig att läsa vidare på psykolog utbildningen eller måste man läsa kurser efter gymnasiet? Och skiljer det sig mycket från sam? Brukar intagningspoängen vara höga?
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Tulay!

    Kurser som du behöver för behörighet till Psykolog ingår som obligatoriska även i Humanistiska programmet, föutom det att du behöver välja Matematik 2b inom programfördjupningen (eller inom Individuellt val). I SA ingår Matematik 2b som en obligatorisk kurs men det gör den inte i Humanistiska programmet.

    Skillnaden i antagningspoängen är inte så stor och det brukar oftast vara lite lägre antagningspoäng till HU, jämfört med SA.

    Du kan jämföra programplaner på HU och på SA och då ser du exakt vad som skiljer programmen åt.

    Hälsningar

    Mikael SYV