Ivan
    Hej! Jag är en kille i Stockholm som går i 9:an och ska söka gymnasie snart. Min poäng ligger på ca. 245, jag siktar dock på att höja den till iaf 150 under den sista terminen.

    Jag har knappt nån aning om vad jag i framtiden vill jobba med och siktar därför på att välja en så bred linje som möjligt. Mina sämsta ämnen är matte och no. Gillar att hålla på med film, foto, Photoshop osv (media i princip) på fritiden och har därför funderar både på Media- inriktning och att helt enkelt gå Estet- Media. Däremot känner jag att estet känns som en oseriös utbildning som man inte kan bli något av. Har därför funderat på Sam-Media, vilket känns som en ganska bred utbildning med lite media, vilket jag gillar.

    Har dock kommit fram till att många av mina drömjobb är sådant som en tekniklinje är bra för; stadsplanering, produktdesign, arkitekt, pilot osv. Därför känns Teknik-Media som en bra linje, men då Matte, NO (fysik) och mycket plugg alla är mina svaga punkter så kanske det blir fel. Tror dock att jag kanske kan ta mig igenom det. Har ca. D/C i matte. En viktig grej för mig är dock att det inte är 95% killar.

    Vad rekommenderar ni?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ivan!

    Du verkar ha ganska bra koll på olika utbildningar som finns på gymnasiet!

    Har du gjort någon intressetest? På GymnasieGuiden finns ett bra test, gör det - och se vad "dator bestämmer" :) att du ska gå för utbildning på gymnasiet! :)

    En annan sak som jag rekommenderar är att du går på Öppna hus och även bokar Skugga-en-elev på de utbildningar som du är intresserad av (då kan du jämföra hur känns att bli elev på olika program på gymnasiet).

    Ännu ett tips är att du kikar på innehåll i gymnasiekurser på www.matteboken.se - och tänker på att man på Teknikprogrammet läser hela kursen Matte 1 redan under första terminen och Matt 2 - under andra terminen. Även kursen Matte 3 är obligatorisk på alla inriktningar på Teknikprogrammet. Den läses i åk2.

    Du skriver att det är viktigt för dig att det ej är 95% killar på utbildningen. Det är svårt att veta på förhand, hur många tjejer och killar som kommer in på olika utbildningar men en "kvalificerad gissning" är att det är flera killar än tjejer på Teknikprogrammet och att det är minst 50% tjejer på Samhällsvetenskapsprogrammet och att det på Estetiska programmet majoritet utgörs av tjejer. Så brukar det oftast vara.

    Jag råder dig titta lite närmare på ännu fler utbildningsalternativ: t.ex på Flygteknikerutbildningen (eftersom du är intresserad av yrke Pilot); på Yrkesprogrammen (för att där läser man minst matte och väldigt lite NO och det viktigaste - att man får ett yrke redan på gymnasiet och kan därför börja jobba ganska snart men senare också vidareutbilda sig).

    Det finns flera fördelar med yrkesprogrammen: förutom att man lär sig ett yrke och kan börja jobba (sommarjobb och extrajobb redan under gymnasiet), kan man få bättre inkomst pga Lärlingsersättning från CSN, som för närvarande ligger på tusen kr extra i månaden (utöver Studiebidraget) - för att ha rätt till lärlingsersättning, måste man läsa som Lärling

    Det finns 12 yrkesprogram:

    FT, Transport kan man få flera olika typer av körkort (personbil, lastbil, buss m.fl);

    El- och energiprogrammet kan man skaffa sig yrke Elektriker;

    RL kan man bl a bli kock.

    Kika gärna på alla de olika gymnasieprogrammen ännu en extra gång: http://www.gymnasieguiden.se/program

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare