Tida
    Hej!
    Jag är på besök i Australien Sydney och blev helt kär i staden och vädret här. Därav har jag börjat fundera på möjligheter att studera i Sydney.
    Kollat lite på nätet och hittat några hemsidor men förstod inte riktigt vilka högskolor/ universitet man som svensk medborgare kan söka.
    Finns det några svenska hemsidor eller svenska ställe i Australien som ni känner till och kan hjälpa till med vägledningen?
    Hade även uppskattat om ni har några information att dela, allt hade hjälpt.
    Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att studera i Australien, särskilt i städer som Sydney, kan vara en spännande och berikande upplevelse. För svenska medborgare som är intresserade av att studera i Australien finns det flera resurser och organisationer som kan hjälpa till med vägledning och ansökningsprocessen. Här är några tips:

    https://www.studyaustralia.gov.au - är en officiell webbplats som drivs av australiensiska regeringen och erbjuder omfattande information om studiemöjligheter i Australien för internationella studenter, inklusive svenskar. På studyaustralia.gov.au kan du hitta information om olika universitet och högskolor, ansökningsprocessen, studentvisum och mycket mer.

    Australian Embassy, Stockholm
    Den australiensiska ambassaden i Stockholm kan vara en värdefull resurs för svenska medborgare som är intresserade av att studera i Australien. De kan tillhandahålla information om australiensiska utbildningsinstitutioner, studievisum och andra praktiska frågor.

    Svenska föreningar i Australien, se information på swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/australien
    Det kan vara värt att kontakta svenska föreningar eller klubbar i Sydney eller andra delar av Australien för att få lokala insikter och råd om studier i landet. Dessa föreningar kan ha medlemmar som tidigare haft erfarenhet av att studera i Australien och kan ge värdefulla tips och råd.

    Personliga besök till "skolorna"
    Besök de "skolor" som du kan tänka dig vilja studera på, personligen, känn in miljön, prata med de som studerar där; förhoppningsvis kan du också träffa någon sort "studievägledare" som jobbar på den skolan, som kan ge dig mer information, tips och råd.

    Genom att använda dessa resurser och nätverk kan du få den vägledning och stöd du behöver för att utforska dina möjligheter att studera i Sydney, Australien. Lycka till med dina studieplaner!

    Studie- och yrkesvägledare