Fredrika
    Hej! Jag ska framöver söka till farmaceutprogrammet på Linnéuniversitetet. Nu ska jag först och främst läsa bland annat matte på komvux. Jag har läst Matematik A. Hur ska jag tänka gällande matten? Farmaceutprogrammet kräver upp till Matematik 3c. Jag tänkte läsa 2a, 3b och 4. Räcker det? Eller måste jag just läsa 3c som det står? Vad rekommenderar ni? Jag har varken svårt eller lätt för matte, fick VG i matte A.
    • : Det är det 3-åriga programmet jag ska söka, dvs för att få receptarieexamen. Jag ser att vissa universitet kräver matematik 4 men det verkar lättast att komma in på Linnéuniversitetet och där krävs ej heller matematik 4.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrika,

    Det är inte fel att läsa upp till matte 4, för du blir i så fall, om du får godkänt betyg i matte 4, behörig till utiblnidngar som kräver matte 3c.
    Men det räcker, å andra sidan att läsa 3c.
    ***
    Idag är du behörig att läsa matte på nivå 2. Och alla kurser, 2a, 2b och 2c kommer att ge dig behörighet att läsa på nästa nivå, där det finns matte 3b eller 3c att välja läsa.

    Du kan se innehåll i mattekurser på www.matteboken.se

    a-spår är lättast; b- är medelsvårt och inriktat på Ekonomi; c-språ är svårast och inriktat på Naturvetenskap.
    Eftersom du siktar på Naturvetenskaplig högskoleutbildning, kanske är det bäst att du läser matte 2c och 3c och sedan, eventuellt även matte 4.

    Du är nu behörig att söka till matte 2c. När du får godkänt betyg i matte 2c, kan du direkt söka läsa matte 3c. Om du läser matte 2c och 3c på heltid, blir du färdig på 10 veckor och blir behörig att direkt söka till den utbildning som du nämner i din fråga (i alla fall Behörig vad det gäller matten).

    • : Okej tack för svar! Men jag kan inte läsa 2a, 3b och 4 för att vara behörig till det som kräver matematik 3c? Eller måste jag just ha läst c-kursen?
    • Anna : Du kan läsa matte 2a, 3b och 4, enligt ditt eget förslag, ja. Det går bra. Varför jag föreslog 2c och 3c - är för att c-spår innehåller kurser inriktade på Naturvetenskap ... och det är där ditt intresse ligger. :)
    • : Aha okej tusen tack för svar :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) och du kan också rekommendera Fråga SYV till dina vänner & bekanta! :) LYCKA TILL
    Läs alla kommentarer