caroline

    Hej! Jag står i valet och kvalet med vilken kurs jag ska ta utökad i och vilka som ska vara med i min ind. val. Spelar det någon roll om jag tar engelska 7 eller fysik 2 som utökad kurs? I slutändan kommer jag ändå läsa fysik 2, matte 4 och engelska 7. . Sedan har jag också hört att om jag tar matte 5 istället för fysik 2 så får jag mer meritpoäng men får inte behörighet till civilingenjör. Vilket är viktigast? Har hört att matte 5 inte spelar så stor roll när det kommer till behörighet men visst får jag större chans att komma in på civilingenjör om jag har läst det? Vill gärna gå farkost eller medicinsk teknik på kth eller bli advokat efter gymnasiet. Tacksam för svar :))

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caroline,
    för att bli Advokat, måste man i grunden vara jurist med examen från juristprogrammet som är 4.5 årigt universitetsprogram. Särskild behörighet består av historia 1b och samhällskunskap 1b.
    Om du däremot vill bli civilingenjör, då måste du läsa på civilingenjörsprogrammet, där särskild behörighet brukar bestå av fysik2, kemi1 och matematik4.
    Obehöriga kan inte antas till svenska universitetsutbildningar. Så, om du vill ha en chans att komma in på civilingenjörsprogrammet, måste du bland annat ha godkänt betyg i fysik2.
    Matematik 5 krävs inte för behörighet, men ger meritpoäng (extrapoäng). Om valet står mellan att bli behörig eller få högre meritvärde, så måste du satsa på att bli behörig (för att som obehörig har du ingen chans att komma in).
    Utökade kurser är ett undantag; rektors beslut krävs för att få lov att läsa U-kurser. Oftast är det mer fördelaktigt att inte läsa U-kurserna utan försöka få alla kurser för behörighet inom gymnasieprogrammets 2500poäng.
    Men om du läser en U-kurs i alla fall, och frågar om det är mer fördelaktigt för dig att ha eng7 eller fysik2 som U-kurs i ditt examensbevis, så beror det på hur höga betyg du kommer ha i de kurserna.
    Har du t.ex A i fysik2 så är det fördelaktigt om det betyget räknas in och det kommer det inte att göra i fall det är en U-kurs och du söker till juristprogrammet (som inte kräver fysik2), och i så fall är det bättre för dig att ha fysik2 som en vanlig kurs, ej U-kurs. Men om du endast får E i fysik2 och har den kursen inom programmets 2500p., alltså som en vanlig kurs, ej U-kurs och söker till juristprogrammet, så räknas det betyget in (för att alla kurser inom programmet, förutom gymnasiearbete, räknas in).
    Så, det går inte ge ett generellt svar på frågan om vilka kurser är bättre att ha som U-kurserna för att det beror på hur högt betyg man har i en sådan kurs + till vilken utbildning man söker efter gymnasiet (vilken särskild behörighet den utbildningen kräver).
    Allmänt sett, så är det många ggr bättre att läsa 2500p., ej mer och då har man mer tid och ork för varje kurs man läser, vilket ger större chans att få högre betyg i alla kurser och då blir snittbetyget högre. Att ha meritpoäng är inte alls obligatoriskt; givetvis är de bra att ha men inte på bekostnad av att du blir obehörig eller att betygen i flera kurser blir lägre.
    Om du kan undvika läsa U-kurser så tycker jag du ska överväga det och satsa i så fall på att försöka rymma alla kurser du behöver för särskild behörighet inom 2500p. och försöka få högre betyg i alla kurser du läser.