Grab

    Jag ska börja andra året i el och energiprogrammet nu men vet inte vilken skola eller vilken inriktning jag borde ta. Den inriktningen jag ville gå (Data och kommunikationsteknik) kommer inte starta där vart jag bor eftersom för få sökte. Då tänkte jag byta skola till en som ligger 1 timme och 35 minuter ifrån där jag bor eftersom dator inriktningen kommer startas där men jag har ej fått svar av dem än och vet inte om ja kommit in eller inte och jag vet inte om jag kommer klara att vakna så tidigt och pendla så långt. Jag ville gärna gå Dator inriktningen eftersom det är typ det enda som intresserar mig i El. Tänker också om jag går mitt andra inriktnings val (automation) om jag fortfarande kan jobba med ett yrke som kräver att man ska gå dator inriktningen eller om jag kan studera vidare för att sedan jobba med ett yrke inom datorer eller hur det fungerar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att pendla 1 timmer och 35 min enkel väg till skolan under två år, tycker jag är för långt. Troligtvis kommer du inte att orka med det. Redan vid 45 min resväg börjar det bli jobbigt för elever att pendla under långa perioder - det är i alla fall vad experter säger och även min erfarenhet.
    Jag tycker därför du kan gå inriktning Automation.

    Yrken inom Data-IT är många & vissa av de kräver långa högskoleutbildningar, t.ex om man vill bli Civilingenjör inom datateknik, så ska man för behörighet ha godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, matematik4 och kemi1 (kanske också i kemi2) och försöka komma in på civilingenjörsprogrammet som är femårig högskoleutbildning.

    Många gånger är det arbetsgivare som bestämmer vilken utbildning räcker för att få jobb inom data-it. Jag kan varmt rekommendera yrkeshögskoleutbildningar: de är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar. Utbud finns på www.yhguiden.se

    Du får gärna kika på yh-utbildningar inom Data-it: yhguiden.se/resultat?Education.text=Data-it
    Ofta krävs det godkänt betyg i matematik 2, för behörighet till data-yh-utbildningar. Det är på el- och energiprogrammet en valbar kurs. Läs gärna också så mycket engelska du kan: välj engelska 6 och även 7, om din skola ger den möjlighet.

    För att din gymnasieutbildning på en annan inriktning än "Dator" ska likna dator-inriktningen så mycket som möjligt, försök läsa så många kurser som är obligatoriska på dator-inriktningen som valbara kurser. Se programplan för EE: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EE/programplan/Programplan_EE.pdf
    Prata gärna med SYV-en på din skola och fråga om någon eller några inriktningskurser på dator-inriktningen kan läsas som valbara, på din skola.

    Följande kurser är inriktningskurser på EE/dator:

    och kursen Kommunikationsnät 1 är inriktningskurs på inriktningen Elteknik, så om den inriktning erbjuds på din skola, kommer den kursen att gå på skolan. Försök läsa den som - för dig - blir valbar kurs.
    De resterande 3 kurser på inriktningen "dator" på EE får alla läsas som programfördjupning av elever som går en annan inriktning. Jag vet inte om din skola kan erbjuda dig läsa alla de kurserna, men du kan fråga på din skola om det.

    Studie- och yrkesvägledare