Chirin
    Hej jag har 16,2 i meritvärde från gymnasiet som jag gick ut 2016. Jag var intresserad av att söka till arbetsterapeut programmet och behövde då komplettera genom att läsa naturkunskap 2 på komvux för att få full behörighet till programmet. Jag klarade den kursen och fick betyget C. Senare så ändrade jag mig och vill nu läsa socionomprogrammet. När jag sökte in till Vt 2019 så hamnade jag i urvalsgrupp 1 och i högskoleprov gruppen då jag även gjort det provet. Min fråga är: varför hamnar jag inte även i urvalsgrupp 2? Då jag läst en kurs på komvux. När jag sökte till arbetsterapeut programmet syntes jag i urvalsgrupp 1 och 2 men inte när jag sökte till socionom programmet.

    Hoppas ni kan hjälp mig! Tack.
    • : Om du gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare och fått Slutbetyg (från år 2014 är det Examensbevis som ersatt ett slutbetyg) då skulle betyget i en ny kurs, som du läste efter gymnasiet räknas in OM DEN KURSEN HÖJDE DITT MERITVÄRDE; om den kursen inte höjde ditt meritvärde, skulle den inte räknas in och inte påverka i vilka urvalsgrupper du prövas... men sedan 2014, de som fick examensbevis - då kan man inte höja sitt meritvärde genom att läsa helt nya kurser, som ej krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng. Detta, tror jag, för att folk inte ska "i onödan" läsa massa kurser och uppta platser på komvux. :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är helt i sin ordning, det är rätt: du prövas inte i BII till de utbildningar där naturkunskap 2 inte krävs.

    Det är nya regler gör dem med examensbevis som började gälla från hösten 2014.

    Studie- och yrkesvägledare