recky
    Hej,
    Jag läser gymnasieförberedelse och vill söka ett program i en annan kommun.

    1. Jag undrar vilket gymnasieprogram man måste läsa om man vill bli företagare.

    2. Hur många ämne måste man ha godkänd i, för att kunna läsa det programmet?

    3. Och vad krävs för att bli försthandsmottagen i en annan kommun? ( jag har möjligheten att folkbokföra mig i den andra kommunen).

    Jag skulle uppskatta ert svar. Tack.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Recky,
    1. det finns inga konkreta krav på utbildning för företagare, men om du vill ha hjälp från Arbetsförmedlingen i att starta företag, kommer de med största sannolikhet hänvisa dig till gymnasieskola för att läsa i 3 år och ta ur Gymnasieexamen och först efter det - kommer du att kunna få hjälp från AF.
    Om du vill starta företag inom byggbranschen - är det logiskt att läsa Bygg/Anläggningsprogrammet; om du vill starta en körskola - skulle jag rekommendera att du läser Fordon/Transport (personbil); om du vill starta ett café - är det rimligt att söka Restaurang/Livsmedelsprogrammet.

    2. för att bli behörig till ett yrkesförberedande program, som t.ex El&Energi, Vård&Omsorg, Barn&Fritids (det finns 12 yrkesprogram) - måste man ha minst betyg E i grundskolekurser:
    svenska (eller svenska som andra språk)
    engelska
    matematik
    + 5 andra valfria grundskoleämnen.
    Från engelska kan man be om dispence (i fall man kan bevisa att man inte hade möjlighet att läsa engelska under tillräckligt många år). Det viktigaste ämnet är SVENSKA /eller SAS/ - för att det är undervisningsspråk.

    3. för att bli förstahandsmottagen i en annan kommun är det olika regler vad det gäller kommunala och fristående skolor:
    du kan söka till en fristående skola på samma villkor som alla elever i Sverige (oavsett var du är folkbokförd) men till en kommunal skola är det fördelaktigt att vara folkbokförd i den kommunen där skolan är - för att om du är folkbokförd i en annan kommun, kommer du sist i kön till utbildningen (andrahandsmottagning).
    Vet ej var i Sverige du bor eller vilken kommun du vill läsa i /eller vilket program/, men här kan du se presentationer av alla friskolor, där du blir förstahandsmottagen, oavsett folkbokföringsadress:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=&school_type=private&county=&order=school.

    Riksrekryterande utbildningar finns också. Här kan du se presentationer av de skolor, som har minst en Riksrekryterande utbildning /det kan vara på bara en inriktning på ett program, dvs inte på alla utbildningar på den skolan/: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=2&school_type=&county=&order=school. Till Riksrekryterande utbildningar är alla elever i Sverige - förstahandssökande.

    Om du skriver om vilken bransch du är intresserad av - t.ex. Transport eller Restaurang eller Skrädderi - kan jag bättre svara på din fråga. Bra också om du berättar i vilken stad du vill studera.

    Om du vet att du kanske inte blir godkänd i svenska, engelska, matte + minst 5 andra ämnen från grundskolan, berätta för oss - vilka ämnen du blir godkänd i, då kan vi ge dig tips på andra möjligheter att komma in på en gymnasieutbildning - på t.ex. Programinriktat individuellt val och/eller på Yrkesintroduktion.

    Många hälsningar
    Julia SYV