Amanda
    Hejsan! Jo jag letar efter ett gymnasium som har med hästar och göra. Men det är väldigt viktigt att det inte är ett ridgymnasium då det inte ör det jag är ute efter☺️ Ett gymnasium som innehåller nån form av hästmassör utbildning/equterapeut eller ett gymnasium som inkluderar hästens beteenden. Men har endast sätt högskolor som inriktar sig på etologi. Har ni nå tips?
    • Julia : I vilken del av Sverige (stad eller län) du vill läsa på gymnasiet?
    • Ludmila :

      Se gärna på Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/Hästkunskap vilka kurser som finns inom ämnet Hästkunskap på gymnasiet. När du går på Öppna hus på gymnasieskolorna och på gymnasiemässan - fråga då skolans personal vilka av de kurser som erbjuds på skolan; ju fler kurser inom "hästkunskap" du läser, desto bättre.
      Även kurser i Djurens hälsovård kan vara bra att läsa; på nivå 1 är det en 100poängskurs; och på nivå 2 - en större kurs, á 200p.

    • Ludmila : Just "hästmassör" eller "häst-beteendevetare" blir man inte på gymnasiet; man får då läsa vidare på eftergymnasial nivå.
    • Vägledare : tips - kika på https://hastmassage.se/
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    det är på inriktningen Naturbruk/Djur som profil "Häst" kan finnas, men även på något högskoleförberedande program (i första hand på Naturvetenskapsprogrammet) kan det också finnas profil "Hippologi". Utbildningsutbud förändras; jag gissar på att du kommer söka till gymnasiet till hösten 2020; några nya utbildningar som idag ännu inte finns kan också starta innan det blir dags för dig att välja gymnasium.

    Kika gärna på följande utbildningar:
    profil Hästskötare på Praktiska Gymnasiet i Falun;
    profil Häst/Naturvetenskaplig breddning på Kvinnestagymnasiet;
    profiler Häst och Djursjukvård på Djurgymnasiet Stockholm och på Dille Gård Naturbruksgymnasium;
    profiler Häst och Delegerad läkemedelshantering på Blekinge Naturbruksgymnasium;
    profiler Häst och Hästsjukvård på Berga Naturbruksgymnasium;
    HippologigymnasietPolhemskolan i Lund.

    Om du väljer utbildning dit det blir för långt att dagligen pendla till - måste du ha dina vårdnadshavare "med på tåget"; du är inte myndig och var du bor bestäms av dina vårdnadshavare; man får också tänka på att flytta för att gå på gymnasiet är kopplad till en hel del kostnader. Även med de bidragen som du/din familj ev.har rätt till, kommer man inte under ett par tusen/månad som ska "in" utöver - och det betalar i så fall du/din familj - så man måste också ha råd (på tre år kan summan uppgå till ca 60.000 kr för boende och pendla till skolorten - du vill väl komma hem på loven, antar jag). Det är inte elevens rättighet att bestämma boendeplats, när eleven är under 18 år. Du måste därför prata med dina vårdnadshavare och få svar om de kommer stödja ditt beslut att flytta och kommer även aktivt hjälpa dig att ordna bostad och betala för de extrakostnader som kommer att uppstå.
    I annat fall bör du endast titta på de utbildningar som finns inom pendlingsavstånd från där du bor.

    • : Det stämmer att jag ska börja gymnasiumet hösten 2020. Villen del av Sverige är nog inte så viktigt när jag väl hittar rätt
    • : Ånej skrev en jätte lång text som inte kom med
    • Julia : Du kan alltid skriva en helt ny fråga.
    • Julia : Utbud av gymnasiala utbildningar kan ännu förändras rätt mycket innan hösten 2020. Det är dock inte fel att börja leta efter utbildning nu, men du måste vara beredd på att nya utbildningar kan "dyka upp" som kanske passar dig ännu bättre. Det är till sista dagen i omvalsperioden som ligger under våren som du har på dig att bestämma dig ang. val av gymnasial utbildning.
    Läs alla kommentarer