Hej Salina!

    Behörig till högskoleutbildningar som leder till att man blir Psykolog eller Tandhygienist, kan man bli på olika gymnasieprogram. Det går bra att lläsa på Samhällsvetenskapsprogrammet (valfri inriktning).

    Särskild behörighet till Psykologprogrammet är godkända betyg i Matte 2 och i Samhällskunskap 1b.

    Särskild behörighet till Tandhygienistutbildningen är godkända betyg i Matte 2, Samhällskundkap 1b och i Naturkunskap 2.

    Samhällskunskap 1b och Matte 2 ingår som obligatoriska kurser i Samhällsvetenskapsprogrammet. Du bör, alltså välja till läsa Naturkusnkap 2 (valbar kurs) och blir i så fall behörig även till Tandhygienist.

    I och för sig, så tycker jag att i fall man vill satsa på ett av Vårdyrkena, som t.ex Tandhygienist, finns det många fördelar i att "gå via" Vård- och omsorgsprogrammet.

    Det är möjligt att på VO bli behörig att direkt efter gymnasiet söka olika högskoleutbildningar, bl a till Tandhygienist, Sjuksköterska, Röntgensköterska, Arbetsterapeut och Socionom samt Psykolog. Om hur man gör, dvs om vilka valbara kurser man i så fall behöver "ta" på VO, kan du läsa här>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA