Hugo
    Hej! Jag läser nu mitt andra år på resturanglinje. Jag trivs verkligen inte i min skola eller klass, varje morgon fruktar jag gå (åka ) tillbaka hit och jag skulle verkligen behöva byta gymnasium. jag är inte särskilt nöjd med linjen, jag vill byta skola och linje
    Jag skulle gärna vilja gå på ett gymnasium i kommunen där jag bor istället för att behöva pendla också. Hur ska jag göra för att inte behöva gå om 1an igen?
    Jag tror att vård och omsorgsprogrammet (VO) skulle passa mig bättre men jag vet inte vad jag ska göra.

    2 Svar

    Hej Hugo,

    Vad tråkigt att höra att du inte trivs i din klass och med ditt program. Om en elev får byta gymnasieprogram är det rektorn på skolan som beslutar om, samt vilka kurser som är ok att få tillgodoräkna sig. Om du vill byta program kan det finnas en del programgemensamma ämnen som du inte har läst.

    Börja med att prata med studie- och yrkesvägledaren på din skola om hur du känner och vad du skulle vilja göra. Därifrån kan ni tillsammans se över dina möjligheter samt prata med rekor och kontakta rektorn på den andra skolan.

    Mvh,

    Malin

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,
    det bra att du kom fram till vilket program som skulle passa dig - >> VO, vård- och omsorgsprogrammet. Dock är det så att på yrkesprogram läser man YRKESKURSERNA från åk1 och de på VO har nu under många månader (augusti t o m januari) - har läsa sina yrkeskurser och det har inte du gjort. Därför har jag extremt svårt att tro att någon rektor på VO (eller på ett annat program än RL, restaurang- och livsmedelsprogrammet) som skulle ta in dig nu, i februari.
    Vi känner tyvärr inte några fall då det skedde. Förklaringen är den att Gymnasieskolans uppgift är att ge eleven möjlighet att uppnå kraven för Examensbevis; och när man har missat en hel termin - har man inte den möjligheten; det skulle kravas mycket stora anpassningar på den skolan som skulle ta emot dig; det är mycket dyrt och väldigt "besvärligt" och skola måste inte göra det... och därför görs det inte. Även du som elev skulle i så fall behöva läsa ikapp jättemycket... men den möjligheten får du, till 99.99% inte, därför att jag har extremt svårt att tro att någon rektor skulle ta in en elev som har missat en hel termin. Det är givetvis inte förbjudet att fråga, och jag blir väldigt glad men också mycket-mycket förvånad om någon rektor på VO skulle ta in dig in i åk1 nu, i februari, när du fram tills nu läste på ett annat program.
    På de flesta skolorna tar inte rektor in efter sista september, ibland inte ens efter 15 sept. (med undantag av de elever som läser Samma program men på en annan skola).
    Därför tycker jag att dina realistiska alternativ är att
    - söka om till åk1 på VO;
    - under resten av året antingen försöka stå ut på din nuvarande skola eller försöka byta till RL dvs samma program på en annan skola;
    - du kan också fråga "i din kommun" om det finns möjlighet att skriva in dig på IM; individuellt alternativ under resten av detta läsåret; fördelen för dig skulle bli att du behåller studiebidraget, gratis skollunch och kan läsa några kurser eller gå på praktik eller både och... på IM, individuellt alternativ, gör man individuell studieplanering, utifrån varje elevs behov; platserna på Individ.alternativ är dyra pga stor personaltäthet - det är få elever på varje SYV, lärare och kurator på IM; och det kan tyvärr vara en anledning att neka elever att komma in (pga pengarna räcker inte till). Men du kan i alla fall fråga om det. Allt är bättre än att bara hoppa av gymnasiet.
    Du får givetvis prata med SYV på din skola och med personal på den skolan dit du vill byta och det kan inte skada; kanske kommer någon på någon lösning! Vi får hoppas på det! Men att du ska få byta från ett yrkesprogram till ett annat - mitt i läsåret - har inte hänt förut (i alla fall enligt min erfarenhet).
    Jag känner att det är lika bra att skriva som det är; att chansen att byta så som du vill är minimal (obefintlig). Jag tror, helt enkelt, inte på att det är möjligt.
    Om någon chans finns... då är det i så fall på Lärlings-upplägget... där eleverna läser alla yrkeskurser på en arbetsplats. Här skulle rektor besluta om att du ska få läsa ikapp; men det blir i så fall tufft för dig att "ta igen" det som de andra eleverna lärde sig under fem månader...).
    Rent praktiskt - råder jag dig att
    - skicka mail till alla de gymnasieskolorna dit du vill byta och fråga om det är möjligt (var beredd att få ett Nej som svar från samtliga skolor);
    - ta kontakt med gymnasieantagningskansliet och be att få Inloggningsuppgifter (så att du kan göra ansökan till åk1 till hösten);
    - fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd om de kan skriva in dig på IM, individuellt alternativ under våren;
    - sök jobb. Får du jobb, kan du i så fall jobba fram tills nästa läsår börjar.
    ___________
    Som regel, avråder vi från att hoppa av gymnasiet, om man ej har ngt. annat alternativ "redo" (som står och väntar på dig). Vi råder att Byta - till en annan utbildning eller till ett jobb.
    ___________
    Malins svar (SYV M.Gustafsson som har svarat dig förut) går ut på att du ska försöka reda ut de problemen som finns på din nuvarande skola. Det kan också vara ett bra alternativ, om det går att förbättra situationen (i alla fall så pass att du skulle kunna läsa färdigt åk1). Det är bra att lära sig så mycket som möjligt och få så många och så höga betyg som möjligt. Både kunskaperna och betygen kan man använda senare - på olika sätt.
    Personal på din nuvarande skola kan dock inte påverka rektor på en annan skola - så att rektor skulle ta in dig på VO. Jag tror inte de ens kommer att försöka göra det. Jag förklarade varför det är så... för att gymnasieskolans främsta uppgift är att ge en Rimlig chans att uppnå kraven för examensbevis och det utan att eleven och hela personal på skolan ska behöva "stressa ihjäl" sig ... och rektor kan vägra (utan någon vidare förklaring) ta in på annat sätt än genom Gymnasieval till åk1.
    Om du berättar i vilken kommun du vill läsa - kan vi tipsa dig om vilka gymnasieskolor som erbjuder VO och om det på några finns lärlings-upplägget.
    Vänligen och LYCKA TILL!
    Julia SYV
    P.S: tips - ta reda på vem tar hand om Kommunens AktivitetsAnsvar i din kommun /där du är folkbokförd/ - info om yrket kAA-ansvarig finns här>>. KAA-ansvarig kan berätta vilka "lokala alternativ" som finns i just din kommun; ex. om du kan skrivas in i ngt. projekt för ungdomar som av någon anledning inte går på gymnasiet... troligtvis kommer du inte få någon som helst "ersättning"; du mister Studiebidraget från CSN, men om du ingår i någon projekt - kan du kanske "vinna" ngt. på det i alla fall: ex. gå på praktik, göra studiebesök, lära dig ngt. som är bra att kunna mm.