Alva
    Jag är en sjuttonårig tjej som driver företag tillsammans med lite hjälp av min mamma. Det är ett konst & design-företag som bygger på min konst - det som jag brinner för det vill säga. Jag vet att detta är helt rätt för mig och känns som jag lever ut min dröm, entreprenörskap är ju så himla spännande och roligt! Vi har nyss startat upp men har goda kontakter som kan bli något betydligt större samarbete, samt att jag bygger en webbshop just nu där privatpersoner kan handla. Jag vill göra allt för att mitt företagande ska gå bra, men tiden och orken räcker inte till då jag läser gymnasiet på heltid. Det känns så himla surt att skolan ska komma i vägen när jag VET att jag inte ska plugga vidare efteråt. Jag vill jobba med mitt företagande på heltid för känns som att resultatet kommer bli bäst då. Jag har nyligen börjat mitt andra år och skolmotivationen är mer eller mindre bortblåst. När jag kommer till kontoret däremot, då får jag en enorm energikick..

    Egentligen vill jag hoppa av gymnasiet känns det som, men vet att jag inte borde. För det är väll jättesvårt att få jobb då? Även om jag vet med mig att jag vill i framtiden enbart jobba med företaget, eventuellt utveckla andra idéer som jag har.

    Vad gäller kring folkhögskola (om jag läser det sedan), har jag möjlighet att få en gymnasieexamen från det? Eller något som är lika meriterande som gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AIva!

    RoIigt att du startar ett företag och har många oIika idéer och kontakter. Vi på Fråga SYV hoppas det går bra med ditt företag!

    Du är 17 år, inte myndig. Dina vårdnadshavare har därför mycket att säga tiII om vad du gör... Vad säger dina vårdnadshavare? Är de "med på tåget", dvs att du sIutar på gymnasiet?

    Ang. folkhogskola>> så tar de in från det att man är 18 år och det går att få Omdöme från foIkhögskoIa och om det i det omdömet står att man har GrundIäggande behörighet tiII högskoIa, då har man det. Vad det gäIIer särskiId behöriget, är det samma sak... om du t.ex viII i framtiden Iäsa tiII PsykoIog, t.ex - då  behöver du omdöme från foIkhögskoIan som säger att du har Särskild behörighet i Samhällskunskap 1b och i Matematik 2. Då är du behörig. Sedan konkurrerar du med Omdömet i BF-urvalsgruppen. Det högsta omdöme man kan få är "4". Till de flesta högskoleutbildningar är gränsen på omdöme från Folkhögskola just 4, men det finns några där det räcker med 3... lägre antagningsgräns är ovanligt att se.

    Att få plats på folkhögskola kan inte garanteras. Du har rätt att söka och om de har plats, tar de in. Har de ingen ledig plats, då kan man inte börja läsa där... då får man söka någonannanstans, eller söka till nästa antagning /t.ex till nästa läsår/.

    Vi hoppas givetvis att ditt företagande går bra men du har väIdigt många år kvar tiII penson, typ minst 50 år... kanske fIer. Nu som gymnasist, har du väIdigt Iiten inkomst, ditt Studiebidrag från CSN men du har också rätt att ha gratis Iunch på skolan + åkkort för att ta dig till/från skolan. Det tänker man ofta inte på, men skulle du t.ex gå och äta på en lunchrestaurang varje vardag, skulle det kosta minst 1000kr i månaden, troIigtvis mer... kanlskel 1200 eller 1500 kr. Men vi kan säga att din "sammanlagda" inkomst är allt-som-allt 4 000 kr./månad... och de pengarna kan du säkert få in genom ditt företag utan några större problem, men det går inte att leva i längden på en så liten inkomst.

    Om 2 år, om du blir klar med gymnasiet, kan du få jobb och få månadslön på ca 18 000kr, säger vi. Minus skatt... men då får du "i handen" i alla fall ca 13 000 kr. På den Iönen kan man betaIa hyra, äta och köpa lite saker... Hur ditt företag kommer att gå om 2 år, om 5 år, om 10 år och om 30 år - är det idag ingen som vet. Även om du är jätteduktig, kan det finnas konkurrenter och betalande kunder ska man hitta, och så ska man göra de nöjda, och köpte de din konst några gånger, så är de kanske nöjda, och behöver inte mer konst. Visserligen kan de berätta för sina bekanta, och på så sätt får du nya kunder, men det finns ju också konkurrenter till ditt företag.

    Jag kan inte veta om ditt företag kommer att gå med vinst. Jag tror inte det finns någon som kan svära på att det kommer att bli så. Vi hoppas givetvis att det blir så, men... jag råder dig att försöka klara av gymnasiet, samtidigt som du utvecklar ditt företag. Det finns helger, lovveckor och sommarlovet - då du kan jobba med ditt företag mycket intensivt.

    Under skolveckorna kanske du kan jobba med ditt företag 1-2 timmar per dag och sedan 4-6 timmar på lördag och söndag. Det kan ändå bli ca 15 timmar per vecka. Sedan kan du jobba hur mycket som helst med ditt företag under lov och när du är klar med gymnasiet. Det är vad jag tycker.

    Samråd med dina vårdnadshavare...

    Du kan kanske försöka bli klar med åk2, och sedan ta "sabbatsår" och jobba på heltid med ditt företag, för att sedan kunna i fall du vill det, återvända - tilI gymnasiet och läsa åk3. Varför det är bättre att ta sabbatsår efter åk2, och inte nu direkt? Jo, av flera anledningar:

    1. det är många elever som vill byta program eller skola och de kan mycket lättare komma in i åk2, än i åk3... du kommer att få många konkurrenter, om du vill nästa år komma tillbaka till din skola... men om du vill komma in i åk3, då är det endast elever som har klarat av 2 år på samma program, som kan tas in.

    2. Du blir äldre, mognare och hinner kanske t o m bli 18 år. Och då är du myndig och kan fatta beslut på egen hand, utan att du behöver godkännande från dina vårdnadshavare.

    3. Du hinner under detta året se hur ditt företag går och om du kan utveckla det samtidigt som du läser på gymnasiet.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA