lisa
    Det är snart dags att välja gymnasium och jag har valt ut det perfekta gymnasiet, Globala gymnasiet, vilket jag är säker på att jag kommer in på. Jag har diskuterat mina olika val med en av mina närmaste vänner. Och nu har jag fått veta att hon också väljer mellan exakt samma gymnasium som jag och tycker att det skulle vara mycket roligt att börja samma gymnasium som jag. Detta håller jag ej med om. När jag börjar gymnasiet vill jag inte ha med min bästis som praktiskt taget var den enda personen jag umgicks med från 1-6. Jag älskar henne fortfarande men vi har utvecklats till olika personer under högstadiet och hon är inte en av de människorna jag vill umgås med varje dag i tre år. Samtidigt vill jag inte såra henne med att förbjuda henne att börja samma skola som jag.
    Jag vet såklart att jag ändå kommer att få nya kompisar på gymnasiet men det känns som om jag kommer in på gymnasiet redan gift.
    Allt detta skulle säkert lösas om jag var säker på att hon inte skulle komma in på Globala gymnasiet. Just nu har hon ungefär 10 poäng under intagningspoängen globala, men alla brukar ju höja sig till slutbetyget, dessutom är vi en liten årsgrupp vilket betyder att medianerna och intagningspoängen kommer att sänkas..
    Jag funderar på att ljuga (jag vet att det är fel, men vem bryr sig egentligen) och säga att jag inte särskilt intresserad av globala gymnasiet i syfte att hon inte heller ska vilja gå där...
    Vad ska jag göra? Har du något bra råd på lager (som inte är: sanningen är den bästa utvägen)?
    MVH
    Lisa :')

    PS. det här blev nog en fråga som kanske en kurator borde svara, men jag hittade inte 'FRÅGA KURATORN' hemsidan så syv får duga
    no pressure
    (det fanns en sida som hette fråga kuratorn.... aja c:)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, vilken knivig fråga! Jag förstår hur du känner men inte ska du börja krångla in dig i vita lögner om att du kanske inte ska gå på den skolan mm mm. Jag läser ju av din glädje i ditt mejl att du har bestämt dig och det ska väl ingen få ta ifrån dig!

    Kanske kan du nämna för din bästa kompis att det ska bli kul att börja på ny skola - få nya kompisar, se nya världar så hon förstår att det är detta som gäller för dig utan att för den skull avsäga sig er kamratskap som jag förstår utifrån ditt mejl att du ändå värdesätter.

    Det blir förmodligen så att när ni bekantat er med nya skolan hittar ni era separata vänner/grupper på gymnasiet eftersom du nämner att ni även har utvecklats åt olika håll. Ta det med ro och gläds över att du förmodligen kommer in på din skola. Och visst kan du boka en tid hos kurator på din skola eller mejla en kurator om du hittar! Kan vara jättebra att få olika perspektiv på situationen. /Lena, Syv