Snart elev

    Hej! Jag går i tankar att utbilda mig på en Yrkeshögskola. Gärna till Tandsköterska dock så känner jag sån grov panik.. Det är såhär att jag känner en stor rädsla när det kommer till tentor. Jag förstår liksom inte riktigt vad det är för något, ska man skriva allt man lärt sig på ett papper? Det var så längesedan jag gick i skolan så jag känner att jag har glömt allt. Som hur man ger referenser när man skriver texter etc. Är det möjligt att få stöd i skolan med detta? Är yrkeshögskolan jättesvår? Hur ska jag sluta vara så rädd?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Louise!
    du skriver om att det var länge sedan du senast studerade. Det kanske är bra för dig om du söker någon "liten" kurs på komvux för att komma in i studierna igen? Prata med kuratorn på komvux, hen kan förmedla kontakt till psykologen.

    Om du funderar på att utbilda dig till yrket Tandsköterska, så är det bra att lära sig så mycket som möjligt inom medicin, vård, omsorg och även inom naturkunskap och matematik. Se vilka kurser inom de områden som komvux i din kommun (där du är folkbokförd) erbjuder och sök. Testa på läsa igen!
    Vad gäller anpassningar, så kan du ha rätt till vissa anpassningar om du inkommer med "bevis" (diagnos, dokument) som påvisar vilka svårigheter du har; be en psykolog skriva ett utlåtande om hur dina svårigheter ser ut och vilka anpassningar du skulle behöva under utbildningen.
    Sök till så många olika utbildningar inom yrkeshögskola som du kan, till alla de olika orter där du kan tänka dig kunna läsa - detta föra att yrket Tandsköterska är mycket populär och det är inte ovanligt med t.ex 20 behöriga sökande på varje studieplats. Vid ansökan till varje ny ort eller varje ny start har du en "ny chans" att komma in. Har du sedan innan utbildning till undersköterska i bagaget och några års arbetslivserfarenhet inom vården är det ett stort PLUS vid ansökan till yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrket Tandsköterska.
    Det kan vara lättare att komma in på en utbildning med avgift (på grund av färre sökande till utbildningar som tar ut studerandeavgifter) - se utbildning/nackademin/tandskoterska-studerande-avgift-distans

    Liselotte
    • Snart elev : Jo dessvärre förstår jag att det är en eftertraktat program då de startar lite mer sällan osv. Dock så är det typ den enda utbildningen som jag känner verkar lite rolig. Har haft jättesvårt med att välja vad jag vill göra. Jag tog studenten 2017 så det är runt 5 år sedan jag studerade. Jag har inte program som jag behöver läsa upp till tandsköterska och det är jättesvårt att läsa upp kurser i den kommunen jag bor då de hela tiden hänvisar elever som inte gått färdigt gymnasiet att gå. Så vi som redan har en färdig utbildning får liksom ingen förtur så att säga. Jag skulle även kunna tänka mig att utbilda mig som undersköterska på folkhögskola men känner mig osäker ändå. Vet inte riktigt hur man ska göra för att känna sig mer säker på en utbildning.
    • Milla : Om du idag inte är utbildad undersköterska, då kommer du ha svårare att komma in på yh-tandsköterska för att de prioriterar sökande som har vårdutbildning i bagaget. Mitt råd är att du söker till yh-tandsköterska och samtidigt söker utbildningar till undersköterska, eller till personlig assistent på t.ex folkhögskolorna. På komvux i din kommun kan du söka läsa mer matte: du kanske funderar på att i framtiden bli fastighetsmäklare eller gå ekonomiutbildning på universitetet och där krävs godkänt betyg i matematik 3.
    • Milla : Be att på komvux prata med kurator, berätta om dina "problem" med tenta-rädslan och stor osäkerhet kring utbildningar. Sök psykologhjälp. Arbetsförmedlingen har möjlighet att ordna så att du träffar en arbetspsykolog. Får du utlåtande från en psykolog om vilken problematik du har och vilka anpassningar och extra-hjälp som hen rekommenderar för dig, öppnas ofta några fler dörrar. ... Sök också sommarjobb inom vården, t.ex inom hemtjänst eller på ett äldreboende. Det är bra erfarenhet inför utbildning till tandsköterska. Om man tror att tandsköterska är ett "rent jobb" utan att konfronteras med var, blod och andra "äckliga saker" så är det inte sant. Patienter kan ha ruttna tänder och lukta mycket obehagligt ur munnen; var och blod konfronteras man också med som tandsköterska (kanske inte dagligen men i alla fall ibland). Som tandsköterska måste man tåla blod, svett och tårar och i princip allt som har med sjukdomar att göra. Erfarenhet från äldreboende eller från hemtjänsten är därför jättebra att ha både som extra-merit vid ansökan och för att det faktiskt är bra erfarenhet inför de flesta vård-yrken.