https://www.su.se/hsd/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/2.12030/%C3%A4mnesl%C3%A4rarprogrammet-med-inriktning-mot-%C3%A5rskurs-7-9-1.42177
- Hur många år kan det ta efter avslutad examen inom ämneslärarprogrammet?
- Behöver man ha arbetat i några år, innan man läser till professor på universitets- nivå?
- Hur brukar behörighetskraven se ut?
- Är utbildningen 4,5 år om jag förstått rätt?
- Vilka ämneskombinationer är bäst för att få jobb examen? Är det naturvetenskapliga ämnen ex. matematik, som det ser ut för ämneslärare på gymnasiet?
Frågorna gäller ämneslärarprogrammet på SU.
https://www.su.se/hsd/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/2.12030/%C3%A4mnesl%C3%A4rarprogrammet-med-inriktning-mot-%C3%A5rskurs-7-9-1.42177
2. Hur ser prognosen ut för grundlärare F-3 samt 4-6, om målet är professor efter examen?
- Förväntas man även i detta fall, jobba i några år innan man läser till professor?
- Hur ser behörighetskraven ut för professor?
- Stämmer det att man tjänar mer, beroende på den nivå man valt på lärarprogrammet? dvs: gymnasieläre respektive grundskolelärare?
3. Socionomprogrammet:
- Hur många års arbete som kan krävas, om man vill bli professor på universitetet?
- Vilka är för och nackdelarna med yrket?
Vill gärna ha ett meningsfullt, varierande, utvecklande jobb, med minst 30 000 i ingångslön. Vill gärna jobba med människor, lagom stressigt. Kan tänka mig professor eftersom jag gärna vill kunna påverka utbildningens kvalité inför framtiden. Vilka av ovanstående jobb är känslomässigt krävande?
Väger mellan lärare och socionom.
Mina styrkor är: kreativitet, ledarskap, ambitiös, intellektuell, noggrann, initiativrik, social, bestämt, fokuserad.