Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att få lov att gå om en årskurs på gymnasiet är inte alls självklart. Eleven har, konstigt nog, rätt att fortsätta läsa vidare till nästa kurs på gymnasiet trots många F (och även om hen fick alla F i alla kurser) - detta på grund av rätten att fullfölja sin utbildning. Någon gymnasieexamen kommer den eleven givetvis inte att få men hen har "genomgått" hela gymnasiet och kanske lärt sig någonting i alla fall, får vi hoppas.
    Fundera över följande:
    på yrkesprogrammen behöver man inte läsa mer matte än matematik 1 och inte mer svenska än svenska 1.
    Du har rätt att t o m det året du fyller 19 år söka om till ett nytt program på gymnasiet och jag vill råda dig att kika på några yrkesprogram, t.ex kan eleverna på FT<transport ta korkort i olika sorters fordon; på EE/elteknik kan man bli Elektriker (ett eftertraktat yrke med möjlighet att läsa påbyggnadsutbildningar till t.ex El-ingenjör på yrkeshögskolan); på EE/Dator-&-Kommunikationsteknik läser man mot yrket Nätverkstekniker med möjlighet att läsa vidare t.ex på yrkeshögskola inom olika DATA-inriktningar (dock krävs det i så fall ofta godkänt betyg i matematik 2 för det).
    Har du av din gymnasieskola fått erbjudande att gå om år2? Om inte, då kanske du inte heller får det och även om du får det kan du säga Nej och fortsätta läsa vidare. På komvux är det ju samma kurser som på gymnasiet som du kommer behöva läsa fast med mindre hjälp än vad du får på gymnasieskolan. Om du inte först genomgår 3årig utbildning på gymnasiet kan du börja på komvux tidigast 1 juli det året du fyller 20 år, hur gammal är du nu?
    Ett annat alternativ är att du försöker komma in på folkhögskola. du har rätt att söka till vilken folkhögskola du vill i hela Sverige. Folkhögskolorna utanför stora städer har ofta studerandeboende på skolan. På allmänna kurser läser du där mot studieomdöme om grundläggande behörighet; det är ju "samma innehåll" som på gymnasiet men man läser på "annat sätt"; många folkhögskolor har också estetiska inriktningar, där man bl a kan läsa musik, bild, dans, teater/skådespeleri eller hantverk (detta samtidigt som man läser de "vanliga ämnen" som matte, svenska, engelska, historia o s v).
    Om studieformen Folkhögskola får du gärna läsa på framtid.se/studier/folkhogskola
    Du kan också söka jobb; i Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år. Du får gärna kika på exempel på yrken som man kan få jobb inom (om man har tur) utan en lång utbildning "i bagaget", se framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    Studie- och yrkesvägledare