Amoola
    om man har fått A på alla uppgifter inom svenska, men får B på nationella,, får man B i betyg? läraren har tidigare under betygssamtal sagt att mitt "förslagsbetyg" är A. Är det då möjligt att få B om man fått A på allt annat?? med tanke på att skolverket säger att nationella endast är en del som läraren kollar på

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amoola!

    Det är en jättesvår fråga att svara på, mycket viktig fråga men också mycket komplicerat är det.

    Detta pga alla de olika delmoment i kursen måste ligga på A-nivå om man ska kunna få A-betyg. Krasst kan man säga att om man har A i alla olika delar utom en del i vilken man har F, då kan man inte ens få godkänt betyg... Så är det givetvis inte i ditt fall. Det Nationella provet är "vägledande" och i fall det fattas en poäng till A-nivå, kan du kanske ändå få A-betyg på hela kursen, men skulle det fattas många poäng, så kan du inte det.

    Betyg är det lärarens profession att sätta, inte SYV. Så vi, SYV-ar, kan tyvärr inte säga så mycket mer än att du, som elev, bör göra ditt bästa i alla de olika kursmoment och lita på att läraren gör en professionell bedömning och sätter ett rättvisst betyg.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA