Julia

    Jag fick ett studiebevis när jag tog studenten pga. att jag hade F i matematik 1b. Jag har nu läst upp detta på komvux. Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Jag har inga andra F förutom ett i matematik 2b. Som jag har förstått det så är man ändå grundläggande behörig för högskolestudier då. Mitt program omfattade 2500p. Komvux räknar inte med Idrott och hälsa 1 när de utfärdar ett examensbevis som jag har förstått det. Alltså blir det 2 st 100p kurser som jag går miste om. Min fråga är om jag fortfarande är grundläggande behörig till högskolan eller inte? Vill också tillägga att jag är säker på vad jag vill vidareutbilda mig till och den utbildningen kräver endast grundläggande behörighet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    för att bekräfta grundläggande behörighet behöver du få ut examensbevis. Om du nu har godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c (alltså kunde du läsa och få godkänt betyg i matte 1a, en lättare kurs än 1b) - och totalt 2400p. betygsatta poäng, av dem max 150p. betygsatta med F, så kan du ta ut examensbevis från komvux. Du måste då helt bortse från betyget i Idrott och hälsa 1, den kursen får ej ingå.
    För att få ut examensbevis - kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Jag rekommenderar att läsa en ny 100p. kurs eller 2 st. 50p.kurser för att slippa ta in F i matte 2 in i ditt examensbevis, om möjligt.. Problemet här kan bli att du behöver betyget i matte 2b om det är exam.bevis från samhällsvet.programmet men om du kan göra det till exam.bevis från t.ex estetiska eller humanistiska programmet, då behöver du inte ha betyget i matte 2. Tema för GA måste passa in i programmets inriktning. Prata med SYV på komvux i din kommun.
    Mvh
    ANNA

    • : Har pratat med syv nyss. De ska utfärda ett examensbevis åt mig. Men jag förstår inte riktigt varför man inte kan säga redan nu att jag är grundläggande behörig? Jag har fått till mig att man minst måste ha 2250p godkända betyg om man läst 2500p på gymnasiet. Om man räknar bort idrotten och matematik 2b så blir det ju 2300p? // Julia
    • Mikael :

      När man gör ansökan till högskolestudier så måste Antagning.se få antingen Examensbevis, Omdöme om grundläggande behörighet (från en folkhögskola) eller Slutbetyg från gymnasiet för de som är äldre (avgångselever året 2013 och tidigare läste på gymnasiet mot slutbetyg, från 2014 läser man mot examensbevis). Sådana är reglerna. Antagning.se kommer svara OBEHÖRIG på din ansökan till högskola om du inte laddar upp Examensbevis eller omdöme om grundläggande behörighet till en folkhögskola.
      I examensbeviset, förutom "volymen" (antal betygsatta och godkända poäng) är det också viktigt att alla obligatoriska kurser finns med och att kurssammansättningen är rätt + att temat för Gymnasiearbete stämmer överens med utbildningens inriktning, - sådana detaljer har inte Antagning.se tid med ... det är jobbet som SYV-ar gör som förbereder examensbevis på gymnasieskolorna och på komvux; sedan kontrollerar rektorn att allt gick rätt till och försäkrar med sin underskrift att examensbeviset är riktigt. :) Det är därför vi inte kan svara att du har grundläggande behörighet innan du får ut ditt examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 (detta skriver jag för att examensbevis från yrkesprogram behöver inte innehålla sv2,3 eller eng6 men då har man inte grundläggande behörighet i så fall).

    • : Kan man i vissa fall byta ut matematik 2b kursen mot någon annan kurs eller finns det särskilda bestämmelser för det?
    • Julia :

      Svar på den frågan beror på vilket program som examensbevis blir "från". På de yrkesprogrammet, och på humanistiska och estetiska räcker det med matte 1 med godkänt betyg. I examensbevis från ekonomi- och samhällsprogrammet måste matte 2 ingå; kan ingå med F-betyget. Ännu mer matte krävs för examensbevis från naturvet- och teknikprogrammet.
      Oavsett vad vi på fråga suv skulle svara dig på den frågan, kommer det beslutet som rektor på din komvux fattar, gällande. Det är hen som är ansvarig för det beslutet. Hur reglerna kring examensbevis tolkas blir ytterst upp till rektorn på komvux (om frågan gäller examensbevis från KOMVUX).

    Läs alla kommentarer