Linnea

    Hej! Jag går nu tredje året på gymnasiet och vill höja mina betyg för att komma in på den utbildning jag vill gå. För detta vet jag att jag kan göra prövning och att jag aldrig kan sänka mig på det. Däremot undrar jag om jag isåfall endast hamnar i kompletteringskvoten när jag ansöker till universitet? Jag förtydligar med de riktiga siffrorna för detta var svårt att förklara. Handelshögskolans antagningspoäng såg ut som följande 2020: BI 2020: 19,38 BII 2020: 19,45 Jag hamnar minst på 19,27, med lite tur på 19,38. Alltså ligger jag precis på gränsen. Jag kan dock göra prövning och hamna på minst 19,48, med tur på 19,69. Även här hamnar jag alltså precis på gränsen och det kan gå hur som helst. Därför funderar jag på hur det fungerar om jag gör prövning och sedan ansöker, men mina betyg (utan komplettering) räcker till, fast inte mina kompletterade betyg räcker. Säg att jag får 19,30 i slutbetyg utan komplettering och 19,48 med komplettering och att detta blir lägsta antagna i de olika grupperna (helt påhittade siffror för att få visa vad jag menar): BI 2021: 19,26 BII 2021: 19,5 Med dessa poängen skulle jag alltså ha kommit in med mina betyg, utan komplettering, men inte med mina kompletterade betyg. Kommer jag då ändå komma in, eller kommer jag få ett nej då jag sökt med kompletterade betyg. Alltså är jag med i båda grupperna samtidigt eller endast BII? Tack för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man redan innan komplettering är behörig, då prövas man med det ursprungliga meritvärdet (på gymnasiala betyg som ingår i examensbeviset) i BI, direktgruppen.
    Om man sedan genom en komplettering höjer sitt meritvärde, då prövas man med det högre meritvärdet - i BII. Man kan på så sätt prövas både i BI och BII och så blir det för många sökande. På vilket sätt man höjer sitt meritvärde (genom att läsa kurserna eller genom prövningar) spelar ingen roll.
    Med resultatet av högskoleprovet prövas man även i HP-urvalet. Och det finns exempel på att man prövas även i BF (omdöme från folkhögskola) - om man fick Omdöme om grundläggare behörighet. Och samtidigt även i AU, om utbildningen öppnar för alternativt urval. Det går alltså att prövas samtidigt i BI, BII, BF, HP och AU

    • :

      Tack för svar! Är dock inte helt säker på om jag förstår... Om det blir som siffrorna jag skrivit, att jag hade kommit in med mina icke-kompletterade betyg, men inte med mina kompletterade betyg, kommer jag då in ändå?

    • Anna :

      Du konkurrerar in i varje urvalsgrupp separat. Alltså som om du vore flera personer, som om du har klonat dig :)... i BI prövas du med det lägre meritvärde och om du kommer in, då är du ANTAGEN och då spelar det ingen roll om du skulle eller inte kommit in i andra urvalsgrupper. På samma sätt: i BII prövas du med det högre meritvärde som du fick genom en komplettering och prövas i konkurrensen mot de som också har kompletterat, och om du kommer in, blir du ANTAGEN. Man kan på så sätt bli antagen flera ggr till samma utbildning i olika urvalsgrupper! Du behöver ju givetvis bara en utbildningsplats, men du kan komma in flera ggr, en gång per urvalsgrupp.