Fredrik

    Hej! Min dotter (18) har försökt nu att läsa på gymnasiet i ca 1 år. Vi hade en diskussion igår och kom fram till att detta inte fungerar tyvärr pga att hon inte fått det stödet som hon behöver. Hon är diagnostiserad  med ADHD och Atypisk Autism. Hon ville själv testa att gå på ett "vanligt" program men detta fungerar helt enkelt inte. Nu undrar jag vad finns det för lösningar på detta? Finns det andra sätt att läsa gymnasiet förutom på komvux/folkhögskola. /Fredrik

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Fredrik,
    det finns "vanliga vägar" som är "för alla", så att säga, och du nämner själv Folkhögskola i din fråga.
    Komvux är det från 1 juli det kalenderåret som personen fyller 20 år; så det blir en senare fråga i så fall. Och så finns det också Korr-on-line (distansgymnasiet) >> - ni får gärna kika på det alternativet. Det är ett antal obligatoriska träffar i Torsås, 3 mil utanför Kalmar.

    Och så finns det "speciallösningar" - ex. små klasser på vanliga gymnasieskolor eller special-gymnasieskolor, om man har läkarintyg med diagnoser av diverse slag.
    Exakt vilken lösning som passar just en specifikt elev bäst, är omöjligt att säga utan att känna till väldigt mycket om elevens situation, därför råder jag dig/er att ta hjälp av Kurator, Speciallärare, SYV på de skolorna där eleven är inskriven nu och där eleven gick förut och även lärare kan säga "sitt" + läkare/psykolog kan också rekommendera olika lösningar, som skulle specifikt passa just den eleven bäst, får vi hoppas.
    Det finns ju också ett alternativ att bedriva självstudier på egen hand (eller med privata läxhjälpare, om familjen har råd). Har man kunskaper, kan man sedan få betyg genom Prövningar.

    Inom "vanliga gymnasiet" kan man också, på Undantag, bli inskriven på Individuellt alternativ >>> och där kan man få undervisning i små grupper, gå på praktik och kombinera olika lösningar på ett helt annat sätt. Platserna på Individ.alternativ är mycket dyra och det alternativet passar inte heller alla elever. Kommunerna ger ibland rätt så ogärna möjlighet att gå på Individ.alternativ (bl.a pga kostnader) - det är hög personaltäthet på den utbildningen.