Majalinnea

    Hejsan! Jag är nu inne på mitt andra sabbatsår och har väldigt svårt att ta ett beslut om vad jag ska plugga. Å enda sidan vill jag läsa något jag tycker är intressant(och hitta rätt utbildning för det) och samtidigt känner jag att jag borde läsa något där det är lättare att få jobb. Just nu läser jag en kurs i evolution och psykologi som jag älskar. Jag är intresserad av antropologi och evolutionspsykologi och känner att jag hade kunnat läsa en hel utbildning om det. Jag vill verkligen plugga i Göteborg och har nu varit inne på antropologprogrammet men det har inriktningen socialantropologi. Själv är jag mycket mer intresserad av evolutionsantropologi eller liknande. Jag vet inte vad jag ska läsa för att bli det eller vilka jobb som finns efteråt. Ska man läsa biologi, psykologi eller socialantropologi? Ska man bygga sin egen examen? Och skulle man exempelvis kunna bli professor eller forskare efteråt? Hur svårt är det? De frågorna får mig att känna att jag borde välja någon utbildning med ett mer självklart jobb. Jag har 22.29 i merit så kan läsa vad jag vill men känner ofta att de traditionella yrkena skulle tråka ut mig efter max 5 år. Läkarlinjen får jag ofta höra och skulle kanske kunna tänka mig att vara gynekolog eller neonatalläkare men allt annat i utbildningen är jag rätt ointresserad av. Psykologprogrammet i sig låter intressant men skulle nog inte vilja vara psykolog. Finns det andra jobb man kan få efteråt? Nu kom hur många frågor som helst men det snurrar i huvudet som det kanske märks. Tacksam för alla svar jag kan få! /Maja

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag förstår att du står inför ett svårt beslut. Att välja rätt studiebana kan kännas överväldigande, särskilt när du har så många intressen och så pass höga betyg så att du kan komma in på de flesta utbildningar på svenska högskolor-universitet. Jag ska, dock, försöka besvara dina frågor - en i taget:

    1. **Evolutionsantropologi vs. Socialantropologi**: Socialantropologi och evolutionsantropologi är två ganska skilda discipliner, även om de båda fokuserar på människans utveckling. Om du är mer intresserad av evolutionsaspekten och vill dyka ner i människans biologiska utveckling, kanske du, i så fall, bör överväga att studera biologiska ämnen, kanske med fokus på evolution, eller titta på program som kombinerar antropologi och biologi. Hänvisningar/lästips: framtid.se/yrke/antropolog  &. framtid.se/yrke/socialantropolog

    2. **Att bli professor eller forskare**: Att gå den akademiska vägen och bli professor eller forskare inom evolutionsantropologi eller evolutionspsykologi är fullt möjligt, men det kräver mycket engagemang och passion för ämnet. Du skulle behöva genomgå en doktorandutbildning efter ditt grund- och avancerade studieprogram. Det kan vara konkurrens om forskartjänster, men om du är passionerad och dedikerad kan du definitivt göra en karriär inom akademin. Hänvisningar/lästips: framtid.se/yrke/professor. &. framtid.se/yrke/forskare

    3. **Andra yrkesmöjligheter**: Beroende på din utbildning kan du även titta på yrken inom t.ex. museer (som konservator eller museipedagog), kulturarvsförvaltning, eller arbete inom internationella organisationer där en förståelse för människans utveckling och kultur kan vara mycket värdefull. Hänvisningar/lästips: framtid.se/yrke/konservatorframtid.se/yrke/museipedagog samt framtid.se/yrke/kulturarvspedagog

    4. **Psykologprogrammet**: Även om du inte vill bli praktiserande/verksam psykolog kan psykologprogrammet ge dig en bred kompetens. Med en psykologiexamen kan du jobba inom HR, forskning, rådgivning, ledarskapsutveckling och mycket mer. Hänvisning/lästips: framtid.se/yrke/psykolog

    5. **Läkarutbildningen**: Med tanke på ditt meritvärde kan läkarprogrammet vara en möjlighet, men det är en krävande utbildning och det är viktigt att du är genuint intresserad av merparten av innehållet i läkarprogrammet. Om du endast är intresserad av en liten del av programmet kan det bli utmanande att hålla motivationen uppe under flera års studier. Läkarprogrammet, i Sverige, är numera ett 6-årigt program.

    Mitt bästa råd till dig...
    blir...
    Följ din passion!
    Om du verkligen brinner för evolution och psykologi, utforska den vägen! Du kommer troligtvis prestera bäst och finna mest glädje i studier och arbete som du är passionerad om.

    Vidare kan du också tänka på att kanske försöke kombinera flera av dina intressen: Det kanske finns sätt att kombinera dina intressen? Till exempel genom att välja en huvudinriktning men komplettera med kurser från andra discipliner.

    - **Praktik och nätverkande**: Oavsett vilken väg du väljer, försök att skaffa praktik eller arbetslivserfarenhet under dina studier. Detta kan ge dig en bättre uppfattning om vilka jobb som finns på arbetsmarknaden samt ge dig möjlighet att bygga upp ett professionellt nätverk.

    Oavsett vilken väg du väljer, kom ihåg att livet inte alltid följer en rak linje. Du kan få möjlighet att justera din riktning längre fram om du känner att det du valt inte riktigt passar dig.

    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare