Emelie
    Hej!

    Vilka rättigheter har en gymnasieelev då det kommer till att "återvända" till hemkommunen och gå klart sin påbörjade gymnasieutbildning där?

    Om en elev sökt och påbörjat en utbildning inom en annan kommun, trots att denna utbildning finns inom hemkommunen, och nu vill återvända till sin hemkommun och gå klart där. Är hemkommunen då skyldig att ta emot eleven på det programmet denne gått?

    Tacksam för svar!
    • Peter : Det blir svårt om inte den utbildning (program och eller inriktning) inte finns i hemkommunen. Vet du att det finns?
    • Liselotte : Vi hoppas du är nöjd med vårt svar men i annat fall ber vi dig att höra av dig igen! ha det bäst! *L*

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie!
    Vår erfarenhet är att de flesta kommuner gör sitt bästa för att lösa situationen.
    Man bör kontakta Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är skriven/folkbokförd.
    Då får man veta
    1. om den utbildning (program och inriktning) finns på en kommunal skola i samma kommun
    2. om inte, om det i så fall finns samarbetsavtal med någon annan (oftast närliggande) kommun - och eleven kan i så fall gå i den (närliggande) kommunen i stället.

    Sedan är det inte fel att skicka mail till rektorer på alla de skolor där eleven själv vill gå, både kommunala och fristående skolor. Det är ju alltid bättre att eleven själv får välja! :)

    Friskola är - generellt sett - ej skyldig att ta in någon elev som flyttar (men det kan finnas avtal och överenskommelser med utbildningförvaltningen) så det kan man också fråga efter när man pratar med utbildningsförvaltningen.

    Anledning till varför skolorna ej vill ta emot (ibland) är
    1. finns inte plats, är fullt
    2. om det finns plats, så kan det vara så att på just "den skolan" så kanske alla elever läste en viss kurs, t.ex. Matte 3 inom Programfördjupningen och i år ska läsa Matte 4... (bara exempel) och den eleven som flyttar - kanske inte har läst Matte 3 och kan därför inte läsa Matte 4, som alla andra i klassen. Här handlar det om "lokala profiler" som skolorna har. Sådana anpassningar kan vara svåra och dyrbara för skolan och de kan därför säga Nej.

    Rent praktiskt så tycker jag att det är enklast att göra så här:
    börja med att kontakta den skola (eller de skolorna) där eleven själv VILL GÅ. förhoppningsvis blir det svar: "Ja, vi har plats och du är jättevälkommen!".
    Om det inte blir så, då kontaktar man utbildningsförvaltningen och ber om hjälp att komma in på just den skola där eleven vill gå.
    Om inte utbildningsförvaltningen hjälper till, då tar man diskussion med eleven om att det kan bli svårt och eleven kanske får välja mellan
    1. stanna där hen läser nu
    2. söka till andra skolor i hemkommunen där hen inte så gärna vill gå
    3. kanske pendla långt från bostaden.

    Samtidigt kan man insistera på utbildningsförvaltningen i elevens hemkommun om att eleven har rätt att "fullfölja undervisningen" men kommunen kan hävda att eleven har ju utbildningsplats men själv vill byta och då är det "upp till eleven".
    Sådana processer brukar ta tid och innan det är klart, så har eleven redan avslutat sin utbildning - tyvärr kan det bli långdraget.

    Vi håller tummarna! Återkom gärna och berätta hur det går!
    Bästa hälsningar
    ANNA