elev

    Hej! Jag läser till studie och yrkesvägledning, jag undrar om jag kan läsa fristående kurser i sidan om och kunna bygga en examen inom HR samtidigt som jag pluggar till syv? Jag är intresserad av både utbildningarna och vill skaffa mig kompetenser inom hr även om jag pluggar till syv. Vad kan jag göra för att jobba inom hr också?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Issy!
    Vad roligt att du pluggar till mitt yrke - SYV! Studier på syv-programmet är på heltid och kräver i genomsnitt 40/timmars per vecka i studieinsats, men det är inte förbjudet att läsa vid sidan av (om du hinner och orkar). Då är frågan VAD skulle du behöva läsa för att få större chans att få jobb inom HR (t.ex som Personalvetare)?
    Jo, i första hand kurser i Arbetsrätt; i andra hand - utbildningar i ekonomi och i tredje hand kurser i ledarskap och konflikthantering mm som t.ex gruppdynamik, psykologi och "dylikt" (som komplettering). Vad vi får höra från arbetsgivare som anställer personan inom HR, så söker de i första hand personer kunniga inom område Arbetsrätt (alltså de som har juridiska kunskaper om de anställdas rättigheter vad gäller bli anställd, uppsägning, beviljande av tjänstledighet och liknande juridiska frågor). Så om du hittar kurser inom område arbetsrätt som går på deltid, t.ex på halvtid - så sök gärna dem. Det är svårt att få jobb inom HR; det är många som vill jobba inom HR och du kommer konkurrera mot sökande om tjänster som t.ex har juristexamen och samtidigt gedigna studier i ekonomi på högskolenivå (och det är svårt att vinna om man konkurrerar med de sökande). Exempel: det kan finnas hundratal sökande till en HR-tjänst och arbetsgivare anställer ofta de som redan har jobbat inom HR(alltså man byter från ett HR-jobb till ett annat); om en ny person anställs, så är det ofta efter att hen "jobbat som praktikant" i några månader och innan man kan bli praktikant så föredrar arbetsgivare att hen har gedigna kunskaper i arbetsrätt, ekonomi mm. Har man examen från personalvetarprogrammet är det ett plus, men inte ngn garanti på att få jobb inom HR.
    Det låter kanske som att jag försöker "skrämma dig" men det är inte alls min avsikt. Jag tycker dock det är bra att vara realistisk och inse att det kan bli svårt (kanske näst intill omöjligt) att få jobb inom HR om ens grundutbildning är examen från SYV-programmet, oavsett vilka kompletterande kurser man har läst. På SYV-programmet lär man sig inte någonting om arbetsrätt (i alla fall gjorde inte vi det när jag läste SYV-programmet). Om ditt mål är att i första hand jobba inom HR, då vill jag, tråkigt nog, råda dig att överväga söka till personalvetarprogrammet, till ekonomiprogrammet eller till juristprogrammet och försöka skaffa gedigna kunskaper inom arbetsrätt ( i första hand), i ekonomi (i andra hand), och i tredje hand - i ledarskap och som komplettering - i konflikthantering, psykologi, sociologi och dylikt.

    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Issy,
    du fick redan svar från SYV Liselotte och jag håller i princip med det hon skriver. I rubriken till din fråga har du skrivit om att bygga ett eget program - hur tänker du kring det? Menar du att du vill vid sidan av SYV.programmet även ta ut kandidatexamen i personalvetenskap? eller menar du att du vill komplettera studier på syv-programmet för att kunna ta ut ett annat examen...? Jag förstår inte riktigt innebörd i rubriken till din fråga... :) Du får gärna förklara mer kring hur du tänker och vad dina framtida karriär mål är.

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : Jag förstår vad ni menar och jag vill jobba som syv i förstahand men vill också ha möjlighet att jobba inom hr i framtiden. Det som jag undrar är om jag läser på sidan tex. Arbetsrätt och några kurser till, kommer jag kunna tillgodoräkna de kurserna för att kunna bygga en kandidatexamen inom hr?
    • Anna : Vilka kurser som får ingå i kandidatexamen bestämmer i mångt och mycket den institutionen på ett lärosäte där du vill ta ut examen. Det är endast de generella ramarna som finns som gäller för alla lärosäten; de generella ramarna är att det måste vara minst 90 hp inom huvudämnet och att kandidatkursen måste finnas med godkänt resultat. Vilka de övriga kurserna som får ingå bestämmer institutionen där man tar ut examen. Du kan läsa kurser inom arbetsrätt, vilket är ett plus även i andra jobb än just inom HR. Problemet med att ta in kurser i en kandidatexamen kan bli följande: du behöver 30hp-kurserna i ditt huvudämne och 30hp-kurserna går oftast på heltid. Att läsa på heltid vid sidan av sin heltidsutbildning (alltså läsa 2 heltider samtidigt) är sällan möjligt. Du kommer i så fall behöva lägga cirka 80 timmar per vecka på dina studier. Du behöver också hitta passande 30hp-kurser som går på distans, för att på dagarna går du ju SYV-programmet, och du kan inte vara på två ställen samtidigt, eller hur? Det är möjligt att du i en beteendevetenskaplig kandidatexamen kan ta in många kurser från SYV-programmet, men du behöver 90 hp kurser inom huvudämne. Om du vill att ditt huvudämne ska vara Arbetsrätt, se om du hittar 30hp-kurser i arbetsrätt som går på distans (jag tror det blir svårt att hitta). Det som är mer rimligt är att du efter SYV-programmet läser Arbetsrätt på heltid i tre terminer (om det då finns relevanta kurser att söka till och om du kommer in på de kurserna), och efter det är möjligt att du skulle kunna ta ut kandidatexamen i huvudområde arbetsrätt men prata gärna med studievägledare på de institutioner där personalvetarprogrammen ges (för att det är de lärosätena som har examinationsrätt).
    • elev : Tackar så jätte mycket för ert snabba svar och hjälpen :D
    • Milla : VI PÅ FRÅGA SYV ÄR GLADA OM VÅRA SVAR BLIR TILL HJÄLP! :) LYCKA TILL!
    Läs alla kommentarer