Daniel
    Hej!

    På en högskoleutbildning jag vill börja på så är behörighetskraven grundläggande + Svenska 3. Jag har godkänt betyg i Svenska B sedan gymnasiet och jag tog studenten 2011. Är jag behörig eller behöver jag plugga Svenska 3 på komvux innan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det ser ut som att du behöver läsa svenska 3; SV B motsvarar svenska 2.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Andra SYV här på forumet har tidigare skrivit att godkänt betyg i Svenska B före ett visst årtal (typ 2013) ger behörighet i högskola. Jag vill dubbelkolla om det stämmer.
    • Anna :

      behörighetskraven grundläggande + Svenska 3 - säger du & då krävs sv3 för Särskild behörighet.

    • : Det här hittade jag på antagning.se: ” Svenska 3 eller Svenska B Du måste ha godkänt betyg i Svenska 3 eller Svenska som andra språk 3. Du uppfyller behörigheten genom komvuxkursen Svenska kurs B eller Svenska som andraspråk kurs B, om kursen är daterad senast 30 juni 2013. ”
    • Mikael :

      Var god skicka direktlänk till info om hur behörigheten beskrivs till din högskoleutbildning. Utan den info är det omöjligt att ge rätt svar på din fråga. Du kan också göra ansökan och du kommer då antingen delta i konkurrensen om utb.plats eller får svar OBEHÖRIG.
      Det är skillnad på Grundläggande och Särskild behörighet.
      Vad gäller grundläggande behörighet, så stämmer det att de med betygen i Svenska B har grundläggande behörighet vad gäller svenska; men Särskild behörighet är det en "annan femma". Eftersom du ej uppger vilken utbildning din fråga gäller och vi kan därför inte se om det är grundläggande eller särskild behörighet som menas... jag tror precis som mina kollegor att det är Särskild behörighet, eftersom du skriver "Grundläggande behörighet + Svenska 3"... Och om det är SÄRSKILD behörighet som svenska 3 utgör, då måste du ha godkänt betyg i den kursen eller i en "motsvarande kurs"; och sv3 har ingen "gammal" motsvarande kurs alls.

    • : Tack för svar! Utbildningen jag syftar till är en KPU till gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen på Stockholms universitet. Du ville ha länk: https://www.su.se/polopoly_fs/1.485409.1581943994!/menu/standard/file/Beho%CC%88righetskrav%20fo%CC%88r%20A%CC%88LU%20H20%20%28rev.%20200206%29.pdf
    • Julia : https://www.mnd.su.se/utbildning/program-kurser/program/kompletterande-pedagogisk-utbildning står det bl.a att man behöver ha "Svenska 3 eller motsvarande"... vad "motsvarande är - kan bli en tolkningsfråga. Antagningsgruppen på SU borde kunna svara - det blir ju deras bedömning om vad "motsvarande" är. Jag skulle dock ta och läsa svenska 3 på komvux (för säkerhetsskull + det är bra att kunna mer svenska, även om man har svenska som sitt modersmål, och speciellt för en blivande Lärare är det absolut inte fel att ha läst mer svenska!).
    • : Ett samtal med antagningsgruppen på SU bekräftar att det är en tolkningsfråga... som de tyvärr inte kunde svara på själva riktigt än. De skulle återkomma med ett mail :) Men ja, jag håller med dig. Nästan lika bra att gå Svenska 3 för säkerhets skull!
    • Vägledare :

      När man frågar Antagningsgruppen på SU, svarar de att Svenska B är "nog" (troligtvis) motsvarande Svenska 3, vad gäller behörighet till KPU, men det måste "utredas" vidare, alltså är deras råd att du och andra som ej har läst svenska 3 (utan har godkänt betyg i Svenska B) söker; anmälan öppnas på eftermiddag idag, den 16mars2020.
      För övrigt, så håller jag med Julias kommentar: att det skadar inte att läsa mer svenska. Kursen svenska 3 kan på komvux läsas på fem veckor (om man läser på flex- eller på distans).

    • Anna : gör ansökan, är mitt råd - både till KPU och samtidigt till komvux i din kommun (på komvux söker du läsa svenska 3 med start snarast, på distans eller flex). Och vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer