Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Marie, ja! man får söka och kan komma in på samhäll, natur och ekonomi på gymnasiet om man inte läst moderna srpåk i grundskolan. Man börjar i så fall med ett Nytt språk, en nybörjarkurs t.ex Tyska 1 eller Franska 1.
    På samhällsvet.programmet måste man läsa minst två kurser Moderna språk, t.ex - och då kan man läsa Spanska 1 och Tyska 1 eller Spanska 1 och 2; alt Franska 1 och 2.
    Ersätta de obligatoriska kurser i Mod.språk på gymnasiet kan man endast med Modersmål. Har man svenska som modersmål, kan man inte ersätta och då måste man läsa just Moderna språk.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Tyska, Franska och Spanska måste erbjudas - på de program där Moderna språk på gymnasiet är obligatoriska att läsa, men vissa gymnasieskolor erbjuder även andra moderna språk; vi samlar uppgifter om vilka ovanliga språk som erbjuds på gymnasieskolorna på www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak *
    _____________
    * Tyvärr kan vi inte lova att listan, länk ovan, är fullständig och dags-aktuell; detta för att ständiga förändringar förekommer, bl a pga lärarbrist eller för att för få elever valde att läsa just det språket och språkgrupp kunde därför inte bildas.

    • : Hej Tack för svaret. Min son går i åttan och har väldigt dåliga betyg. I princip E i allt. Finns det något sätt han kan höja sina grundskolebetyg förutom genom prövning? Kan man gå på annan skola/komvux för att höja sina betyg efter 9:an? Eller ska man hoppa av 9:an så man inte får slutbetyg?
    • Anna : Att ha E-betygen är inte "dåliga betyg"; E är Godkänt. För konkurrens om utbildningsplats på gymnasiet gäller de betygen som kommer finnas i Slutbetyget från grundskolan: de flesta av de betygen är från vårterminen i årskurs 9. ang."hoppa av 9-an så man inte får slutbetyg" förstår jag inte riktigt. ... gör man det blir man inte behörig till gymnasiet, men du skriver ju att din son vill gå på gymnasiet? Att höja betygen gör man i första hand genom att skaffa sig djupare kunskaper; och då är tanket att betygen ska följa ... alltså att betygen speglar de Kunskaper som eleven har.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,

    i kommentaren skriver du om att din son har E-betygen nu, när han går i årskurs 8. Du frågar om hur han kan höja betygen och undrar även om det skulle vara bra att hoppa av grundskolan... Det är skolplikt och eleverna bör, enligt lag, gå i skolan tills de klarar av grundskolan (eller tills de fyller 18 år - då upphör skolplikten, även om man inte klarat av grundskolan).
    Med godkända betyg blir man BEHÖRIG till gymnasiets nationella program. Nästa fråga blir då om man Kommer in (pga konkurrensen). Men att komma in på en utbildning är bara första steget; det händer att eleverna kommer in men sedan ej klarar av utbildningen ... alltså att komma in garanterar inte att eleven också genomför hela utbildningen med godkända resultat.
    Vi rekommenderar i första hand att satsa på KUNSKAPER och inte i första hand tänka på just betygen. Har man kunskaperna, så borde också betygen bli högre. Att skaffa sig studievana och komma på vilket sätt att lära sig på som passar just den eleven är mycket viktigt, för då kan hen sedan lära sig nya saker på ett "bra sätt": snabbare och mer effektivt, under hela sitt liv. Kika gärna på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    ang.Prövningar för att höja grundskolebetygen
    Om eleven har KUNSKAPER men ej betygen som avspeglar sig kunskaperna på rätt sätt - i så fall kan prövningar "hjälpa"; men det är svårt att hitta var man kan göra prövningar; det är inte en självklarhet att kunna höja sina grundskolebetyg genom prövningar; frågan är också När ska man göra det? Slutbtyget får man i slutet på maj (eller början på juni) det året man slutar på grundskolan och redan 2-3 veckor senare kommer antagningsbesked om gymnasieplats...