Roza
    Hej !
    Jag är elev som just nu går i Naturbruk i Spånga gymnasium. Jag ska börja andra året i gymnasiet efter sommaren.
    Problemet som jag har är att jag ångrar mig över linjen. Jag känner att man Inte får så många valmöjligheter att plugga i universitet efter gymnasiet. Min egna syv sa att jag kan ta in mina poäng efter gymnasiet, och det kommer ta ett år och att det finns en chans att ja inte kommer in. Men jag känner att de kanske är bättre om jag går om ett år och läser även in spanska och högre matte så att jag får högre merit poäng. Men det är verkligen ett svårt val då jag vill ta studenten samma år som mina kompisar men ändå känna mig bra med min linje . Nu behöver jag verkligen er hjälp. Jag vill gärna veta om det skulle vara en stor skillnad med att ta om ett år eller fortsätta läsa naturbruk och läsa ett år eller mer efteråt?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Roza
    du står i valet och kvalet - inför beslutet att fortsätta på Naturbruksprogrammet eller om du vill byta till ett annat program. Du vill gå ut gymnasiet samtidigt som dina jämnåriga kompisar men du vill också bli behörig till en eftergymnasial utbildning.
    Du skriver inte vilken utbildning du skulle vara sugen på att söka efter gymnasiet.

    Jag föreslår att du går in på länken http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NB.pdf där du ser programplanen för Naturbruksprogrammet. Till höger i bilden ser du "Individuellt val, 200 poäng" & längre ner "Garanterat valbara kurser". Om du stannar på ditt program och lägger till "de rätta kurserna" blir du behörig till en eftergymnasial utbildning. Vilka "de rätta kurserna" är beror på vilken eftergymnasial utbildning du vill söka.
    Tänk även om att du skulle ev.kunna lägga 100 poäng extra utöver de där obligatoriska 200 p. /detta görs i samråd med skolan, i fall du klarar av dina övriga studier och behöver en extra kurs för behörighet till vidare studier/.
    Om man är väldigt motiverad, skulle man även läsa in någon kurs på egen hand & göra en särskild prövning /skolorna brukar vilja hjälpa till sina elever med den lösningen/.

    Ang. byta till ett annat program: om jag förstår dig rätt, så har du inte sökt till ett annat program ännu.
    Därför är det så att du i dagens läge bara kan komma in där det finns lediga /tomma/ platser.
    Om du skulle byta till ett annat program och börja i å k 2, måste du läsa till de kurser som fattas och det innebär läsa på mer än heltid.
    Om du börjar om från å k 1 - blir du klar med gymnasiet ett år senare än dina jämnåriga kompisar, men då behöver du inte läsa på mer än heltid & kan även höja vissa betyg pga du redan har läst samma kurser och det blir repetition för dig, vilket ger dig bra förutsättningar att få högre betyg.

    Som du ser, finns det för- & nackdelar i att stanna kvar på ditt program.

    Om du kan återkomma med uppgifter ang. VILKEN eftergymnasial utbildning du funderar på, är det lättare att ge dig ett fullständigt svar, som kan hjälpa dig på bästa sättet.

    Se även på http://www.yhguiden.se/ - Yrkeshögskoleutbildningar som är eftergymnasiala utb. på 1,5 eller 2 år. Behörighet till de utbildningar är Gymnasieexamen. På många utbildningar finns det även krav på särskilda förkunskaper. De varierar från utbildning till utbildning. Det kan till exempel handla om att du ska ha läst vissa kurser på gymnasiet eller ha viss arbetslivserfarenhet.

    Sammanfattning:
    det är inte säkert du kan byta till ett annat program och du kommer troligtvis att "förlora ett år" eller behöva läsa på mer än heltid för att komma ikapp, om du skulle byta;
    på ditt nuvarande program kan du få behörighet till en eftergymnasial utbildning om du lägger till de rätta kurserna inom Individuellt val.

    Vänligen & med önskan om en fortsatt trevlig sommar!
    SYV Ludmila

    Hej Roza! Jag ser att du har skrivit en kommentar till mitt svar & att du även har ställt ditt ursprungliga fråga en gång till.
    Jag är glad att mitt förra svar hjälpte dig.
    Ang. det att du ställde samma fråga en gång till: vi kan göra så här - jag tar inte bort din fråga och låter min kollega, dvs en annan SYV svara dig. Studievägledning är ingen exakt vetenskap & man kan tänka på olika sätt, därför kan det va så att svar från en annan SYV ger dig någon bra idé eller "knuffar" dig i rätt riktning mot ett bra beslut, som du kommer att trivas med.

    Jag har nu läst ditt kommentar och efter noga övervägande av din situation, tycker jag att du vinner mer på att byta till den nya skola med natur/natur och gå om ett år. Så här tänker jag:
    1. det finns inte någon 100% garantí att du kommer att erbjudas plats på alla kurser som du behöver komplettera med - på KomVux efter gymnasiet eller om det skulle gå att "samla ihop" KomVux kurser till heltid [är du fortfarande under 20 år när du läser på KomVux, kan du bara få Studiehjälp från CSN om du läser på HELTID, i annat fall får du ingen inkomst under studietiden].
    2. det finns bra chanser för dig att få högre betyg i å k 1 (om du inte redan har A-betyg i alla kurser, vilket jag inte vet någonting om för att du inte har uppgett det i din fråga eller i din kommentar) - för att det blir en repetition för dig.
    3. du blir ett år äldre när du slutar gymnasiet, vilket är i många avseenden EN FÖRDEL: du blir mognare, med fler erfarenheter, du kanske hinner skaffa dig arbetslivserfarenhet genom sommarjobb eller extra jobb på helgerna och under lovveckor [att man har jobbat ser bra ut på CVn & ger värdefulla erfarenheter och referenser].
    Av de anledningar, som jag "punktade upp", tycker jag att du vinner mer på att byta till den nya skolan.

    Ang.meritpoäng, läs här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Just MERITPOÄNG får man OLIKA MÅNGA efter att ha läst SAMMA KURSER, beroende på VILKEN UTBILDNING på eftergymnasial nivå, som man söker. Exempel: om det INTE krävs Matte 2 till den utb., som du söker och du HAR godkänt betyg i Matte 2 - för du 0,5 Meritpoäng för den kurser.
    Men om du söker utbildning på högskolan, där Matte 2 krävs för behörighet, får du inga Meritpoäng för Matte 2.
    "Summan av kardemumman" :-) blir att man med samma gymnasiebetyg får OLIKA ANTAL meritpoäng om man söker flera utbildningar, där behörighetskraven varierar.

    Ang.Jämförelsetal /en siffra mellan 0,00 och 22,5/ som man konkurrerar med om en plats på en högskoleutbildning så kan man som högst få 20,0 /om man får A-betyg i alla gymnasiala kurser/ + 2,5 i Meritpoäng.
    Jag vill påminna dig om att det viktigaste är att bli BEHÖRIG till den eftergymnasialutbildning, som du vill komma in på, dvs har minst E i alla behörighetsgivande kurser. För att konkurrera om plats, kan man göra Högskoleprovet och komma in på det. Men om man inte är behörig, kan man /i princip/ inte komma in. Undantag: när det står tomma platser på utbildningen och rektor på Universitetet/högskolan beviljar dispens (vilket är sällsynt att rektor gör) och så måste man läsa in den kursen (oftast bara en) redan under första året på högskolan - på egen hand vid sidan av övriga studier.

    Det var ganska mycket fakta och övrig info- som jag "tryckte in" i mitt svar. Jag hoppas att det inte är för rörigt skrivet och att mitt svar blir till hjälp för ditt beslut, just DITT BESLUT, det är du som måste bestämma vad som är bäst för dig! Jag ser att du är 16 år och därför inte myndig. Därför är det så att dina föräldrar/vårdnadshavare har också rätt att vara delaktiga i dina beslut. Mitt råd: prata med dem, hör vad de tänker - för de känner dig & tänker i första hand på ditt bästa.

    Ha en fortsatt trevlig sommar!
    SYV Ludmila
    • : Jag är tacksam för ditt svar! Det hjälpte verkligen ! Det programmet jag vill byta till är natur natur eftersom det är i den riktningen jag vill köra på. Jag har redan sökt till gymnasium med naturnatur genom gyantagningen och har kommit in i en skola i Järfälla. Men då måste jag tyvärr gå om ett år. Nu undrar jag vad skulle vara ett bättre val för mig? Fortsätt i naturbruk och läsa efteråt eller byta till natur natur och gå om ett år. Vad skulle vara bäst ? Vad skulle ta kortare tid ? Vad skulle ge mig mer meritpoäng ?
    • : Tack för detta svar ! Det hjälpte även denna gång. Som du säger så vet man aldrig om jag kommer in i de kurserna jag behöver efter gymnasiet. Så jag tror jag ska köra på den säkra sidan och byta till naturnatur. Mvh Roza