Kimia
    Det är så att det känns meningslöst för mig att gå på VO och vidareutbilda mig till tandläkare.Å andra sidan så vet jag inte om jag kommer få plats på Na eftersom jag ansökte efter sista ansökningsdagen.
    Jag har behöver få råd på hur jag ska göra!,eftersom jag har valt att läsa medicin 2 och sjukvård som yrkesutgång på VO nästa läsår.Och därför känns det bara onödigt att läsa kurserna på VO,eftersom det känns bara en omväg för att gå på VO och studera till tandläkare!.
    Jag behöver verkligen hjälp med det här.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Du sökte inte för sent till NA. Under omvalsperioden, som är lite olika datum i olika län, vet ej var du bor och kan därför inte veta vilka datum som gäller för dig, söker man "som vanligt" fast med hjälp av SYV, - men om du över huvudet taget KUNDE SÖKA, då är det inte för sent. När ansökan stänger, då ständer den helt och hållet. Men det är tidigast första veckan i maj som den stänger. Oftast är omvalsperioden fram till sista maj och kan t o m sträcka sig till första veckan i juni i vissa län.

    Om du redan sökte till NA till nästa år, då sökte du INTE för sent.

    Mitt råd att du - än så länge fortsätter på VO - men inväntar svar ang. din ansökan till NA. Om du kommer in på NA, kan du i så fall byta. Om du inte kommer in på NA, kan du inte byta och vad skall du göra då? Om du skulle få dina vårdnadshavares godkännande att hoppa av gymnasiet, menar jag - vad skall du göra i stället? Ingenting? Bara vara hemma och inte gå i skola? Eller vad är din plan?

    Du kan givetvis söka jobb men det är svårt att få.

    En sak som du kan göra nu är att boka "prova på" dag på NA, gå en dag med åk1 eleverna på NA och känna hur det är. Du kommer också kunna jämföra svårighetsgrad på lektionerna. Välj t.ex. en dag när NA har matte. De läser Matte 1c och du på VO läser Matte 1a - du kan väldigt tydligt känna på skillnad i svårighetsgraden.

    Jag tycker inte du vinner någonting på att byta från VO till NA. Jag råder dig stanna på VO och komplettera med behörighet efter gymnasiet. Ännu kan du inte bestämma helt själv. Innan du blir 18 år, måste du tillfråga dina vårdnadshavare.

    När du blir 18 år, får du bestämma helt själv. Får du plats på NA, kan du i så fall byta. Mitt råd är dock att stanna på VO.

    Bästa hälsningar
    Anna
    Hej igen!

    Gymnasieskola är en frivillig skola. När du fyller 18 år, kan du själv bestämma hur du gör. Då kan du hoppa av skolan och göra vad du själv tycker är bäst för dig - söka jobb, söka andra utbildningar bland annat på en folkhögskola eller göra "vad annat som helst" som du själv vill.

    Du har genom att ha gått i 9 år på grundskolan, uppfyllt din skolplikt. Men så länge du inte är myndig, är det dina föräldrars beslut om du får hoppa av skolan eller ej. Fråga dina föräldrar (vårdnadshavare). Om de godkänner att du hoppar av skolan, kan du i så fall göra det.

    Kommer du sedan in på NA, bra. Kommer du inte in på NA, har du ingen utbildningsplats. Vad skall du göra då? Det är, som sagt, ditt liv och från den dagen du fyller 18 år - blir det helt och hållet dina beslut. Nu är det dina vårdnadshavare som får besluta om du går i skolan eller vad du gör på dagarna: söker jobb eller ngt. annat.

    Det är lite svårt för mig att förstå vad det är du vill att jag (eller vi här på Fråga SYV) skall göra för dig? Vi kan förklara reglerna och vilka alternativ du har. Det har vi gjort upprepade gånger och ännu inte helt gett upp utan försätter förklara och gör vårt bästa.

    Om du har en känsla av att det är "onödigt", kan du gå prata med kurator på skolan, med SYV och/eller rektor, med skolvärdinna, kamratstödjare eller elever som går i åk 3 på VO. Du kan be att din skola ger dig någon sort "mentor" eller "fadder", en elev som går i åk 3 på ditt program, som har mer erfarenhet och kan stödja dig i din skolgång.

    Om du vill läsa andra kurser än dem som finns i din Studieplan nu, boka tid hos SYV på ditt program och se om du kan byta några kurser. Ramarna för vad som måste läsas är ganska strama (strikta). Det är inte så mycket valutrymme som finns.

    Ang. komma in på Tanläkarprogrammet. Det är mångas dröm. Det är inte alla som vill bli tandläkare, som blir det. Vill inte ta din dröm ifrån dig, men känner att det är min plikt som SYV att förklara det är inte alls säkert att du kan bli Tandläkare i framtiden. Min bedömning är att chanserna är inte så stora för dig att bli Tandläkare - med den hårda konkurrensen som finns om utbildningsplatserna på den utbildningen.

    Du bör, tycker jag, vara beredd att studera till Tandsköterska på Yrkeshögskola, till exempel, vilket är ett bra alternativ och utbildning som ger jobb i de flesta fallen.

    Det är nog inte så mycket mer Fråga SYV kan göra för dig. Mitt råd är att du läser om dina frågor och svar som vi tidigare har gett dig. De finns sparade här på sidan. Min förhoppning blir att du finner de svaren som du söker bland våra gamla svar. Nu, när du är några månader äldre, kanske du läser våra "gamla" svar med "nya ögon" och förstår bättre vad vi menade då.

    Vänligen
    Anna
    • : Anna,det är bara så att det känns onödigt att läsa medicin och kurser ,eftersom jag troligtvis tänker studera till tandläkare.Mvh
    • : Ursäkta,jag menar medicin & andra kurser.
    • : Kan du svara vänligen Anna?.Mvh
    • Anna : Menar du att du i slutet på mina svar vill läsa "Vänligen Anna" och inte "Bästa hälsningar Anna"? Är det viktigt för dig, så kan jag givetvis försöka skriva "Vänligen" i slutet på mina svar. Kan, dock, glömma... ber om ursäkt på förhand och ber dig ha överseende med det. Skriver också ett utökat svar till dig nu.
    • : Nej,det gör inget.Vill bara få svar på de 2 första frågorna i kommentaren.Mvh
    • : Blir det liksom en omväg som är onödigt att gå,om man efter VO studerar till tandläkare?.Mvh
    • Milla : Om det fanns någon sort "garanti" att du kommer få plats på Tandläkarutbildningen, men det finns det ju inte! Det är viktigt att sätta realistiska mål. Det är bra att drömma men det är även bra att förstå att alla, som vill bli läkare och tandläkare, blir inte det och speciellt om man inte håller A-betygsnivå i alla sina kurser jämt, så är chanserna extremt små att komma in på en så eftertraktad utbildning som t.ex. läkare eller tandläkare. Jag säger inte att chansen inte finns, jag säger bara att den är obefintlig, dvs nästan inte finns. Det finns gränser i hur mycket man kan "kämpa", det finns ändå bara 24 timmar om dygnet och om det skulle krävas av någon elev att läsa 25 timmar om dygnet för att uppnå en viss kunskapsnivå, som krävs - då är det en "praktisk omöjlighet". Det blir, alltlså, inte av. Omöjligt, med ett annat ord. Om du vill få någon sort "tillåtelse" av oss på Fråga SYV att hoppa av skolan, så kan vi inte ge dig det. Så länge du inte är myndig, är det din/dina vårdnadshavare som kan ge dig den. När du fyller 18 år, kan du själv fatta det beslutet och vill du inte gå i skolan när du är 18 år, hoppar du av genom att meddela din rektor och skriver under "utskrivningen" och sedan är du fri att göra vad du vill.
    • : Jag vill absolut inte hoppa av gymnasiet.Det är bara det att jag har kommit på att det är onödigt att läsa vissa kurser på VO,om man vill studera till tandläkare.Mvh
    Läs alla kommentarer