Nendo
    Hej! Jag har några frågor angående komvux...

    Jag har några poäng att läsa om på komvux, valfria kurser då? Eftersom att jag går naturvetenskap så har jag läst biologi & kemi 1 och 2, matematik 4 och jag kommer läsa fysik 2 på komvux, det är väl det som ingår i en "naturexamen" ?

    Får jag läsa kursen "naturkunskap"? Jag har förstått att det är en förenklad kurs av naturämnena så det kommer vara en väldigt enkel kurs för mig.

    Får jag läsa "tyska 1"? jag har tekniskt sett inte läst den kursen eftersom jag började med tyska 3.

    Räknas matematik 1a som samma kurs som 1c? Jag har läst upp till matte 4 så får jag läsa 1a, 2a osv?

    När räknas det som fulltidsstudie? Kan man få CSN på komvux?

    Får man jobba samtidigt som man läser på komvux?

    Ursäkta om det blev mycket samtidigt! Tack på förhand!

    Vänliga hälsningar

    • Mikael : Vet du om du kommer uppfylla kraven och få ut Examensbevis? Eller kommer du få ut ett studiebevis? Det är två helt olika situationer och olika regler gäller.
    • Nendo :

      Hej, det blir ingen studentexamen men jag får ut studiebevis

    • Julia : Du kan på komvux komplettera upp till examensbevis men du kan också välja söka till folkhögskolornas allmänna kurser för att där läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Du kan också söka jobb och inte sträva efter "komplett gymnasieutbildning" och högskolebehörighet. Ännu ett alternativ är att söka till yrkeshögskola - där du kan komma in med ett studiebevis. Se utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej L,
    du har tyvärr inte svarar på frågor i kommentaren som SYV Mikael har skrivit. Det är jätteviktigt att veta om du kommer att få Examensbevis eller Studiebevis i slutet av år3 på gymnasiet.
    Det finns två olika uppsättningar av regler för de 2 olika situationer.
    I Examensbeviset är kurserna "låsta". Ingenting i examensbeviset får ändras. För att höja meritvärde - om du får ut examensbevis - måste du höja betygen i de kurser som ingår i examensbeviset och/eller få betygen i kurser som ger meritpoäng. Läs gärna information/sammanställning på gymnasieGuiden.se/merit
    ***
    Om du får ut ett Studiebevis - då gör du planering med SYV på komvux - mot examensbevis. Kursen idrott och hälsa1 får ej ingå i examensbevis från komvux. Du behöver 2400poäng för att få ut examensbevis från komvux.
    Om du ska läsa mot examensbevis på komvux, behöver du inte nödvändigtvis läsa Fysik2. Men om den högskoleutbildning som du siktar på kräver fysik2 för Särskild behörighet, i så fall behöver du godkänt betyg i den kursen (det betyget kan ingå i examensbevis eller finnas utanför examensbeviset).

    Ämnet Naturkunskap
    Vad gäller läsa kurser i ämnet Naturkunskap, så kan inte de kurserna ingå i samma examensbevis tillsammans med kurserna i ämnena kemi, fysik och biologi pga "överlappning" (det är till stor del samma innehåll och då får ej kurserna ingå i samma examensbevis samtidigt). Så, om du skulle få läsa naturkunskap på komvux (vilket jag tror inte du får) så skulle det vara för repetition och för att "fylla upp till heltid" men inte för att kunna ta in de poängen i examensbevis.

    Tyska 1
    Jag tror tyvärr inte du får läsa tyska 2 eller tyska 1. Detta på grund av att komvux får inte ta in på kurser i vilka eleven redan har tillräckliga kunskaper. Om du har godkänt betyg i tyska3, då kan du innehåll i kurserna i samma ämne på lägre nivå och då är det inte något nytt som du ska lära dig, och därför tror jag inte komvux kommer ge dig plats på tyska1 eller tyska2, men du får ansöka och se vad som händer. Det är inte förbjudet att söka vilka kurser man vill. Den bedömning av reglerna som vi gör här på FRåGA SYV säger att du inte kommer bli antagen.

    Matematik
    Du får i examensbevis från komvux ha kurserna Matematik 1a och sedan 2c och 3c och sedan 4. Om du redan har godkända betyg i mattekurserna upp t o m matte4, så har du ju kunskaperna - läs stycket ovan om Tyska1; på samma sätt ... tror jag inte du blir antagen till komvux. Du kan dock göra prövning i matte 1a och om du får högre betyg i matte 1a än du har i matte 1c, får du ta in matte 1a (eller matte 1b) betyget in i ditt examensbevis. På nivå1 i matematik får vilken som helst kurs ingå.

    Heltidsstudier och Studiemedel (från CSN)
    På gymnasienivå är heltid 20 poäng per vecka. Varje matte- eller språkkurs är en 100poängskurs och läses på heltid på fem veckor. På så sätt kan man "blanda" fyra stycken 100p.kurser och läsa dem samtidigt på 20 veckor, så blir det heltidsstudier.
    Man kan få studiemedel tidigast från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år. Om man är yngre, då måste man läsa på heltid och har då rätt till studiehjälpen (samma summa som man fick när man läste på gymnasiet).
    Frågor om olika typer av ekonomiska studiestöd: bl.a studiehjälp och studiemedel, besvaras bäst av CSN.

    Svar på frågan om man får jobba samtidigt som man läser på komvux
    Ja, det får man göra. Man får dock tänka på att hinna och orka + det kan vara så att man inte har rätt till studiemedel om man har för hög inkomst från sitt arbete (lön) eller en annan skattepliktig inkomst. Läs gärna om Fribeloppet på CSN´s webbplats. Fribeloppet är den summan pengar som man får tjäna vid sidan av studiemedel så att studiemedel ej påverkas. Fribeloppet var borttaget under "corona" - gäller t o m 30 juni 2022 (om det blir förlängt ännu mer, vet vi ännu inte).

    Viktigt att veta vilket år du är född...
    Om du fyller 19 år under kalenderåret 2022 kan du få studiemedel för studier på komvux tidigast från 1 juli 2023. Innan dess måste du läsa på komvux på Heltid för att ha rätt till Studiebidraget/studiehjälpen. Heltidsstudier innebär studieinsats på cirka 40 timmar per vecka. Du får jobba vid sidan av studierna men kolla med CSN hur det ev.skulle påverka din rätt till studiehjälpen. Jag är inte helt säker (jobbar inte med den frågan alls) men jag tror att är nog så att studiehjälpen inte påverkas av "sidoinkomster". Men att läsa på heltid + jobba samtidigt är krävande och kan ha en negativ påverkan på din hälsa.

    • Nendo :

      Hej! Tack så mycket för dina svar!

    • Julia : läs även kommentar som jag har skrivit till din fråga. :)