Princess
    Hej! Jag vill så gärna söka till inrendnings- och butikskommunikation på Lnu hösten 2016, men saknar gymnasieexamen. Jag läste Teknik - Design på gymnasiet men fick F i Ma2/3c, Fysik, Kemi och Konstruktion. Om jag inte har fel så är det 550 poäng sammanlagt.

    Just nu så håller jag på och läser upp Ma2c på Komvux. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Är det den här http://lnu.se/utbildning/program/egibn utbildning som du vill söka?
    Särskild behörighet till den är Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. För övrigt, måste man alltid ha Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar.
    Har du godkänt betyg i Samhällskunskap 1b?
    Matte 2 behöver du godkänt betyg i, men det behöver inte vara just c-språr (avanserat spår). Du kan läsa eller göra prövning i Matte 2b (medelsvårt spår) eller t o m i Matt 2a, vilket borde vara lättare för dig och ge dig högre betyg i Matte 2.

    Du måste också uppnå kraven för gymnasieexamen. För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng och du behöver inte läsa de kurserna som du fick F i, du kan läsa andra kurser.
    Har du gjort planering av Examensbevis med SYV på komvux i din kommun?
    Om inte, gör det så fort du kan.
    Då får du "svart på vitt": en planering på vilka kurser du behöver läsa för att kunna få Examensbevis från Komvux.
    Ang.matte: även om du har påbörjat Matt 2c, kan du (om du vill) fråga matteläraren och hen kan ge dig prov i en lättare mattekurs (t.ex. 2b eller 2a) - på så sätt kan du lättare uppnå högre betyg i matte.
    Det kan hända att rektors beslut krävs för att kunna ersätta mattekurs 2c med 2b eller 2a i examensbeviset. Prata om det med SYV på komvux - om hur svårt det skulle bli att få rektor att fatta ett sådant beslut.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA