Alma

    Hej! Jag skulle gärna vilja bli veterinär. Dock så vill jag helst inte gå naturvetenskapligt program på gymnasiet, utan jag vill helst läsa samhäll eller naturbruk då jag för tillfället är ganska skoltrött efter högstadiet. Jag tänker att det ändå måste vara bättre att gå ut samhäll med bra betyg, jämfört med att gå ut natur med medelmåttiga, lägre betyg? Är det inte så att det är svårt att få läsa upp betyg i ett ämne? Om det exempelvis krävs A i en kurs och jag får C i den på gymnasiet, så blir det väl svårt att sedan få läsa den på komvux eftersom att jag ändå är godkänd? Är det helt kört att bli veterinär om man läser exempelvis samhäll? Jag förstår att jag sedan kommer att behöva läsa bla. matte 4 på komvux, och att jag sedan hamnar i en speciell kvot. Vad innebär det rent praktiskt? Blir det svårare att komma in jämfört med om jag istället hade läst natur direkt? Vet att man såklart kan göra högskoleprovet, men jag vill liksom inte hänga upp hela framtiden på det, om det nu inte går som önskat. Vet också att det finns andra yrken som exempelvis djurvårdare, men det är veterinär som jag är sugen på. Är det helt kört utan att läsa naturvetenskaplig linje?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,
    särskild behörighet till Veterinärprogrammet i Sverige är godkända betyg i de kurser som är inriktningskurser på NA/inriktning naturvetenskap, det vet du själv - vilket jag förstår av din fråga.
    Och det stämmer också att det är svårt att få Läsa om samma kurs på komvux (pga resursbrist) om man redan har godkänt betyg i den kursen.
    Om du vill bli Veterinär men ej vill gå på NA/naturvetenskap då kanske inriktning DjurNB är mest passande; detta pga du då "kommer i kontakt med djur" på ett sådant sätt att det blir sedan lättare för dig att bedriva studier på veterinärprogrammet eller på djursjukskötare-utbildningen.
    Du har på alla yrkesprogram inkl.NB rätt att läsa svenska 2 och 3 samt engelska 6; jag råder dig också välja till matematik 2 (ofta är det ett lättare spår man läser på yrkesprogrammen, alltså blir det matte 2a); matte 1a är en obligatorisk kurs på alla yrkesprogram. Ännu bättre om du även kan läsa matte 3b också - på så sätt blir du ihop med svenska2,3 och eng6 behörig till Naturvetenskapliga basår på högskolenivå.
    Betygen för nat.vet.basår på högskolenivå kommer inte räknas in - de studier kommer ge dig BEHÖRIGHET men påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet; så mitt råd är att du söker i första hand till NB/djur; säger på skolan att du vill läsa kurser för grundläggande behörighet (vilket är elevens rättighet) + så mycket matte som möjligt, helst upp till matte 3b.

    Utbildning NB/djur ges i Sverige på ca 80 gymnasieskolor. Se samtliga skolornas presentationer på gymnasieguiden.se/gymnasium?program=NB/djur
    vänligen
    ANNA