Sara
    Hej! Har en väldigt deprimerande period i skolan just nu. Det är nämligen så att jag överväger att byta linje. I skrivande stund går jag den naturvetenskapliga linjen på en av Sveriges mest anrika skolor. Anledningen till att jag funderar på att byta beror på att jag underskattade själva natur-linjen, hade verkligen ingen aning om att den skulle vara så krävande och svår. Dessutom kände jag otroligt mycket press från mina föräldrar, som jag nu i efterhand förstått att de ''levde ut sina drömmar i mig''.

    Jag själv är en väldigt målmedveten, envis men samtidigt otroligt extrovert person. Har dock ingen aning om vad jag vill arbeta med när jag blir äldre, men jag vill iallafall jobba med människor, ett jobb där kommunikation är viktigt. Jag har det mycket lätt för mig i skolan, har verkligen inte svårt att lära mig saker. Det som intresserar mig mest är dock SO-ämnena, jag anser att det tilltalar mig betydligt mer än NO-ämnena. Men den främsta anledningen till att jag valde natur var på grund av dess bredd. Man kan verkligen bli otroligt mycket och eftersom jag inte vet vad jag vill bli tänkte jag (då) att natur var det bästa alternativet i och med att det är så pass brett.

    Efter att ha gått cirka 1 år på den naturvetenskapliga linjen inser jag nu, hur jobbigt det egentligen är. Mitt mål är att nå över 20.0 i merit och jag vet att jag kan uppnå det! Men jag tror verkligen att jag skulle få ännu högre meritpoäng ifall jag gick sam, för som sagt de ämnena tilltalar mig betydligt mer. Samtidigt känner jag mig också väldigt osäker då jag inte vet vad jag vill bli! Det känns som att natur ger en bättre grund att stå på inför vuxenlivet, samtidigt som sam ger högre meritpoäng än natur, vilket givetvis är oerhört viktigt inför kommande studier. Att gå natur kan dessvärre leda till att jag inte kommer in på de högskolor/universitet jag vill gå på, samtidigt som sam ger en större möjlighet till att lyckas, då det inte är lika fordrande att få höga betyg. Vad borde jag göra i den här situationen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Utifrån din fråga förstår jag att du har funderat mycket och noga har övervägt dina alternativ inför framtida studier och yrkesval.

    - Skulle du kunna tänka dig gå om åk1, dvs söka om till gymnasiet på nytt?

    Om svar på min fråga (ovan) är Ja, då är det bråttom att lägga in ditt val i systemet (beroende på vilket län du bor i, kanske det redan är för sent, men i Stockholms län är det 16 maj som är sista dagen i omvalsperioden);

    om svar är Nej, att du inte vill gå om åk1, då behöver du undersöka frågan om någon skola har plats på Samhällsvetenskapsprogrammet i åk2 (till hösten). Då byta program är inte en rättighet, och du är beroende av att det finns ledig plats och att rektor på den mottagande skolan säger ja tll byte, kan det inte garanteras att du ska få byta till Samhällsvetenskapsprogrammet, åk2... och om det blir så att du inte kan byta, återstår det alternativet att välja inriktning "samhälle" på Naturvetenskapsprogrammet (och i så fall behöver du inte läsa så många naturämnen, utan ska läsa fler SO-ämnen).

    Det finns inga nackdelar i att söka om till åk1 och i att fråga på olika gymnasieskolor om de har plats i "kommande" åk2 på SA. Du har alltid rätt att fortsätta på din nuvarande utbildning, även om du söker många andra alternativ. Du kan alltid tacka Nej till en ny plats och stanna på din nuvarande utbildning.

    Därför tycker jag du kan söka till andra alternativ och i fall du blir erbjuden plats på Samhällsvetenskapsprogrammet i åk1 eller i åk2, då blir det allvar, då måste du bestämma om du byter eller inte. Just nu har du bara plats på din nuvarande utbildning och utan att du söker andra alternativ, kan du endast välja inriktning på NA, natur eller samhälle (och detta bara i fall din skola erbjuder båda inriktningar). Om din skola erbjuder bara en inriktning, har du val i fråga om Programfördjupande kurser och kurser inom Individuellt val, där du kan satsa på att välja Samhällsämnena i så stor utsträckning som möjligt (i stället för Naturämnena).

    Jag hoppas mitt någonting i mitt svar blir till någon sort hjälp för dig!

    Återkom gärna med svar på mina frågor, så ska jag försöka hjälpa dig med råd, tips mm.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Angående få höga betyg... om man får Kunskaper i olika ämnen (oavsett betyg), kan man konkurrera om plats på högskola/universitet med resultatet av Högskoleprovet>> och så kan man också göra Prövningar>> och höja betyg (för att om man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller och räknas in i ditt jämförelsetal och meritvärde och ger dig högre konkurrenskraft).

    • : Tack så hemskt mycket för svaret! Det är så att jag helst av allt inte skulle vilja gå om, då jag har skaffat mig en otroligt bra umgängeskrets på skolan. Visserligen övervägen fördelarna generellt sett nästan nackdelarna med att gå om en årskurs, men tyvärr inte för min del. Då återstår fortfarande vissa frågor, om jag byter till sam, vad kommer hända med mina betyg? Och är det verkligen värt att byta från natur till sam, trots att natur är så pass mycket bredare? Har jag inte mer användning av mina kunskaper i framtiden om jag går natur /Mvh Sara
    • Julia : Det är inte alls säkert att du KAN byta till SA. Det låter som att du inte vill byta skola, fråga på din egen skola om du kan byta till SA. Du kanske får svar att du inte kan byta till SA och då är "problemet löst" :) - då stannar du på NA. Du behåller dina betyg, om du byter program. Rektor på SA kommer troligtvis behöva fatta beslut om Individuellt anpassat program - och ditt examensbevis kommer skilja sig något från resten av klassen.
    • Julia : Skulle några kurser "fattas" för en utbildning som du senare vill läsa - kan du studera på komvux eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra prövningar.