Elise
    Okej så min gymnasietid har varit väldigt dålig än så länge. År 2015 började jag på NaturNatur linjen, bytte efter några månader till tekniklinjen och några månader efter det så hoppade jag av för att börja om 1:an med estetlinje.
    Nu efter en termin i estet så känner jag hur fel det känns och jag har verkligen ångest över om jag kommer klara tvinga mig igenom det eller inte. Men min fråga är om det skulle kunna gå att byta till elteknik? Har fått en känsla att det skulle passa mig väldigt bra och jag önskar så väl att jag gjort det från början.
    Vill väldigt gärna inte behöva börja om ettan ännu en gång och förstår att jag skulle behöva ta igen massa kurser men skulle det gå att bara byta?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elise,

    jag tror tyvärr inte att någon rektor skulle ta in en elev i en pågående el-utbildning. :( De lär sig massa säkerhetsregler i början. Det är ett farligt jobb - elektriker. Man kan faktiskt döda folk om man kopplar el-sladdarna fel. Att man på egen hand kan ta igen och att läraren ska vara säker på att du vekrligen "tog igen" allt - är mycket svårt att se till och vara säker på. Det är svårt att kontrollera... det krävs mycket läraritd till det. Och tid är = pengar. Tror, som sagt inte att någon rektor skulle besluta ta in en elev i mars på el-programmet, en elev som inte läser samma program på en annan skola nu. Jag beklagar, men så är det... jag blir Väldigt förvånad om du hör av dig och berättar att du fick hoppa in i en pågående el-utbildning i mars.

    Det är inte förbjudet att fråga, givetvis. Chansen att lyckas är i princip lika med "noll"... tror jag, tyvärr.

    Du får söka om - till åk1 och börja på nytt från åk1 hösten 2017. Det är din rättighet att söka om. Om du får plats, får du läsa. Om du söker och kommer in på "lärling" är chansen större att du kanske kan "trycka ihop" gymnasiet på 2 år... om du kommer in i åk1 på EE>>> med många godkända betyg i svenska, eng, matte mm.

    Jag är ledsen att ge ett sådant svar, men vi känner inte till något fall när eleven fick hoppa in i åk1 på el i mars, om hen sedan innan inte läste "el".

    mvh

    Mikael SYV