Johan
    Hej
    Har börjat inse att inriktningen jag läser inte riktigt är min grej, eftersom jag är intresserad utav helt andra saker. Har nu gått ettan och "halva" tvåan inom VVS och intresset har som sagt börjat sina. Hemma på dagarna sitter jag mestadels framför datorn och läser om programmering, och ser mest skolan som ett hinder eftersom jag inte alls gör det jag verkligen vill och tycker om där.
    Så jag undrar om det är möjligt att såhär långt in i utbildningen byta inriktning helt och börja om, eller om jag tjänar på att stanna vid min utbildning och senare göra något försök att söka till det jag vill? Är tyvärr lite orolig om jag kommer in på någon linje som innefattar data och programmering då mina betyg kanske inte är i topp direkt. Tror att jag landade på 205 poäng när jag gick ut nian.
    Väldigt tacksam för svar och råd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Johan,
    jag förstår att det inte känns bra om du tycker att du läser "fel utbildning".
    Ang. byta program - så är det upp till rektor på det programmet dit du vill byta att besluta om det är möjligt att ta in dig i mitten av läsåret.
    Det beror på flera saker: - finns det plats på den utbildningen dit du vill komma in på?
    - finns det resurser på den mottagande skolan för att hjälpa dig att läsa ikapp?
    Du får givetvis fråga och se vad du får för svar. Omöjligt är det inte. Dock, bedömer jag chanserna att byta från VVS till t.ex. Teknik - som mycket små.
    T.ex. är det stor skillnad i matte: på Teknik läser de det avancerade spåret Matte 1c, 2c och 3c och på en av inriktningarna även Matte 4.

    Ett råd till dig är att du ser om det är möjligt att på ditt program välja till kurser i programmering inom Individuellt val och du kan även ansöka om att läsa utökade kurser.
    Ett annat råd är att du tittar på eftergymnasiala utbildningar på www.yhguiden.se och www.studera.nu - vad som finns av intresse för dig där. Om du inte får med dig alla kurser från gymnasiet, kan du läsa t.ex en eller 2 terminer på komvux för att bli behörig till högskola eller till en yrkeshögskola.

    Du har rätt att söka om - till nästa år och gå om hela gymnasiet från åk1 på t.ex. Teknikprogrammet /om det är programmering du vill syssla med i första hand/. Du kan göra ansökan till åk1 med hjälp av SYV på din skola eller om du kontaktar Antagnignskansliet direkt och ber dem om hjälp: ge dig inloggning till antagningssida eller om de kan lägga in ditt val i systemet. Detta tycker jag du kan göra nu, snarast - för att det finns inga nackdelar för dig: om du får plats på Teknikprogrammet, kan du sen tacka JA eller NEJ till den platsen. Du behöver inte ta en utbildningsplats bara för att du fick den. Det är din rättighet att tacka NEJ till den. Du kan alltså ha detta som reservmöjlighet - om du inte söker senast mot slutet av omvalsperioden /i slutet av april/ - missar du den möjligheten.

    Jag råder dig i fall du inte kan byta program nu, att fortsätta läsa och göra så bra ifrån dig du kan - det är alltid fördelaktigt att kunna mer och ha högre betyg, oavsett vad man skall studera senare eller om du skall söka jobb. Alla kunskaper och bättre betyg är ett stort plus i alla sammanhang.

    Det är de bästa råden som jag kan ge dig.
    Återkom gärna om du undrar ngt. mer eller om du hittar intressanta utbildningar på eftergymnasial nivå och undrar hur du blir behörig till dem.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Julia SYV