Lina
    Hej, jag är en tjej som har gått klart mitt första år på gymnasiet. Jag går hotell- och turism programmet. Vi får hålla på mycket med praktiska saker. Vi sitter alltså inte jämt vid skolbänken. De flesta tycker att det är jätteroligt, men det tycker inte jag. Nu till hösten ska vi ha 5/6 veckors praktik. Det ger mig ångest. Jag. Vill. Inte. Jag kommer räkna ner dagarna så fort som vi börjar. Också kommer jag ledsna otroligt snabbt... Jag känner att jag går helt fel linje. Den här känslan är inte bara tillfällig. Har grubblat och funderat över att byta linje sedan i början av 2013. Den enda linjen som känns passande för mig är samhälle. Jag vet än inte riktigt vad jag vill bli. Kanske lärare eller kurator? Är lite osäker, men jag antar att det är rätt så vanligt för många tonåringar? Jag brinner för svenska och engelska. Jag älskar att skriva. Visst, jag kanske inte är jättebra på det. Men tycker jag åtminstone att det är riktigt kul! Jag önskar att jag hade intresse för någon mer specifik linje. Som restaurang- och livsmedel eller bygg. Dessvärre har jag inte funnit något intresse för det än. Så samhälle passar väl mig rätt så bra? Samhälle var den enda linjen jag riktigt ville gå när jag gick i 9:an. Den känslan sitter kvar än, så det borde vara rätt linje för mig! Jag avskyr ämnen som vi har inom den linjen jag går nu. Jag längtar mig bort till svenska och engelska lektionerna. Mina klasskompisar har helt andra åsikter om det... De tycker helt olika! Jag förstår att jag måste gå om ett år, och det känns jättejobbigt. Att gå ett extra år i skolan är väl inget jag frivilligt tackar ja till. Jag går även i en underbar klass! Vi har sådan bra sammanhållning. Men jag borde väl inte stanna kvar bara för att jag gillar min klass? Kan även tillägga att jag vill plugga vidare några år efter att jag har tagit studenten. Hotell- och turism är en yrkeslinje. Samhälle är högskoleförberedande. Så om jag vill plugga vidare är väl även det mycket bättre för mig? Jag vill inte ens bli något inom hotell- och turism. Det känns som jag slösar bort tre år i onödan om jag stannar.

    Men givetvis finns det saker som håller mig tillbaka. Att plugga är inte min starkaste sida. Jag är så otroligt less på skolan! Vi har knappt haft några prov, ändå känner jag mig stressad så fort vi får en uppgift att göra klart... Oftast blir jag så stressad så jag skjuter upp/struntar i uppgiften eller provet. När jag bodde hemma hade jag jättemycket stöd från min familj. De hjälpte mig att plugga när jag ville. Nu när jag bor i stan är det så annorlunda. Jag bor ensam fem dagar i veckan. Jag är så självständig nu. Allt måste jag ta tag i själv. Men jag har inte motivationen till att plugga själv. Tänk om jag inte klarar av samhälle? Jag vet inte om jag orkar. Jag tror att jag klarar av linjen i helhet, men inte att plugga på egen tid. Vad ska jag egentligen göra åt det? Det är den här delen som håller mig tillbaka mest av alla.

    Förutom mina funderingar så har jag fyra frågor som jag hoppas du kan svara på. Om jag skulle kunna läsa NO efter gymnasiet istället skulle det vara till en stor hjälp. Har svårt för det ämnet. Kan jag läsa det efteråt? Jag har läst naturkunskap 1a:1. Måste jag läsa mer på samhälle?
    I grundskolan, från 6-9:an läste jag tyska. Nu är det så att jag inte har läst tyska sen 9:an. Jag är medveten om att man måste ha ett extra språk förutom engelska på samhälle. Jag kan välja spanska, italienska eller franska. Men jag vill läsa tyska! Kan jag läsa tyska som att jag inte kan det alls? Alltså börja om från början? Eller måste jag läsa vidare tyskan trots att jag har glömt många delar? Tyska är inte heller mitt starkaste ämne. Så jag vill gärna börja om! Det är lite kul ändå och rätt så likt det svenska språket.
    Också undrar jag om det är någon ''kurs'' jag är klar med om jag byter från hotell- och turism till samhälle? Alltså som engelska, matte, idrott osvosv. Måste jag läsa om allt? Eller finns det något som jag inte alls måste göra? Som jag redan har avklarat alltså. Jag har nämligen ingen aning! Det är juli nu, och jag har ännu inte pratat med en syv om att byta linje. Kan jag byta till samhälle nu till hösten? Jag är så sent ute! Men alla som sökte samhälle kom in. Så då kan det väl finnas platser över? Om det inte finns platser över, vad gör jag då? Det finns ingen annan linje jag kan tänka mig att byta till.

    Hjälp från någon professionell uppskattas till tusen!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår ditt dilemma, å ena sidan vill du inte gå på ditt program å andra sidan verkar du inte vilja eller åtminstone tveka om du är beredd att lägga ner den tid, kraft och ork som behövs på ett högskoleförberedande program med många teoretiska ämnesområden som kräver mycket tid och plugg.

    Kanske det är din omotivation för ditt nuvarande program som skapar denna tvekan - fundera på det.

    Nu till dina frågor;

    På Sam läser du en stor naturvetenskaplig kurs som heter Naturkunskap 1b - du har läst halva den i och med att du läst Natur 1a1 - kanske kan du räkna den halvan tillgodo om du bestämmer dig för att byta till Sam och läsa endast den andra halvan. Det är dock något som du får diskutera med ditt nya progam (Syv eller Natur-läraren)

    När det gäller Tyskan så får du läsa nybörjarstyska (Tyska steg 1) endast om du hade F från grundskolan - har du från E så måste du gå vidare till steg 3.

    De kurser som du läser gemensamt med Hotel/turism och fått godkänt i behöver du inte läsa om - det kan ju vara bra för då har du kanske lite luft första året så du kan bygga upp din motivation och plugglust!

    Om du vill medverka i antagningen till gymnasiet till hösten som är igång nu så får du kontakta din Syv eller Gymnasieantagning (om Syv är på sommarlov) för att få tillgång till blankett och lösenord. Då är du med i reservantagningarna som hålls nu under förutsättning att du är behörig till Sam. Eller så väntar du till skolstart och ringer runt och kollar lediga platser. Hoppas det löser sig!/Lena, Syv