.

    Hej jag går i årskurs 9 och snart är det gymnasieval. Jag har läst spanska sedan årskurs 6 och har A i det. Men jag hatar verkligen spanska från botten av mitt hjärta och min lärare är inte jättebra så jag vet att jag inte har bra förkunskaper till gymnasiet. Jag vill därför byta språk till tyska i gymnasiet och läsa från steg 1. Men jag vill gärna upp till steg 4 men jag vet inte om det går. En språkkurs tänker jag är på ett år så hinner man då 4 språkkurser på tre år?? Jag är inne på sam-sam och att då läsa Tyska 1 & 2 som ”ingår” och sedan välja 3 & 4 som programfördjupning eller individuellt val. Beror detta på skola eller hur fungerar det? Och programfördjupning. På skolverket så finns det en lpng lista med kurser som är tillåtna som programfördjupning. Men de skolor som jag tittat på har hela eller delar av programfördjupningen förutbestämd. Kan man byta ut dessa förutbestämda kurser mot andra kurser som tillåts av skolverket om skolan erbjuder dem? Typ Engelska 7, Matte 3 B eller Tyska steg 3. Tacksam för svar!

    • : Ok. Men kommer man veta vilka kurser som kommer vara tillgängliga innan man söker och vad som kommer stämma med schemat osv? Eller är det bara att söka och hoppas på det bästa?
    • Anna : valbara kurser läser gymnasieeleverna mest bara under åren 2 och 3 (sällan i år1). På lång sikt är det omöjligt för skolan att veta hur lärarsituationen kommer se ut: läraren kan t.ex bli förändraledig och det är ingen som vet om hen blir det om 2 år. :) ... Det är lärarbrist och svårt hitta vikarierande lärare. Så, svaret är att det går att veta vad skolan har "för avsikt att erbjuda" eller vad skolan "brukar erbjuda" men det går inte få ngn garanti om ngn annan kurs förutom de som är Obligatoriska.
    • Anna : Läs Daniels svar, nedan. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,

    du funderar på att söka till SA; se gärna programplan för SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    Av de kurser som får läsas som programfördjupande väljer varje gymnasieskola de kurser som just den skola kan erbjuda (här spelar tillgång till lärare stor roll) och skapar en egen kortare lista, av vilken eleverna under årskurs 1 och 2 väljer/önskar läsa kurser och sedan ser skolan hur många som valde en viss kurs: blir det för få så kan inte kursen starta; blir det för många - då kan inte alla få plats. På så sätt kan ingen garanti ges på att läsa en specifik kurs som inte är obligatorisk på just ditt program.

    Obligatoriska & valbara kurser
    Engelska 7 är inte obligatorisk på något gymnasieprogram. Ofta, men inte alltid kan eleverna läsa eng 7. Här gäller det att ha tur och komma med på den kursen.
    Matematik 3 är obligatorisk på inriktningen Ekonomi på EK och på Teknik- och på Naturvetenskapsprogrammet. På de utbildningar där kursen är obligatorisk måste den erbjudas. På de utbildningar där kursen är valbar, erbjuds den om lärarkapacitet räcker och om tillräckligt många elever väljer den kursen, men blir det för många, som väljer, och 2 undervisningsgrupper ej kan starta, så blir endast några som får läsa och andra - inte. Urvalet sker i så fall bland dem som lämnade önskemål i tid och har högre studieresultat från föregående studier.

    Meritpoängen
    Jag förstår att du vill få meritpoängen. Om den högskoleutbildning du söker till inte kräver matte, för särskild behörighet, t.ex juristprogrammet och utbildningar på konstfack, då ger redan matte 2, godkänt betyg, + 0.5 meritpoäng.
    Max meritpoäng är 2,5. För moderna språk 3och4 får man 1,5 meritpoäng och det ger en stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå.
    Du har rätt att på gymnasiet börja med ett nytt språk, t.ex läsa kurser Tyska1 och/eller Franska1. På Samhällsvet.programmet är 2 kurser mod.språk obligatoriska  och det kan inte garanteras att få läsa fler kurser i mod.språk än just 2 st. Om det blir "ont om" lärarkapacitet eller om schemat inte går ihop, kommer inte fler kurser än just 2 st. erbjudas. och det ingår inte i elevens rättighet att kräva läsa fler kurser inom ämnet moderna språk än som är obligatoriskt på elevens program.
    I inriktningen SpråkHU ingår många språkkurser. Kika gärna på den utbildningen. Men inom matte läser man endast matematik 1b på HU. mer matte är valbart och då är det inte garanterat att få läsa.
    Störst chans att få meritpoäng om du kommer in på SA är att du fortsätter med Spanska 3 då får sedan även läsa Spanska 4 (eller så kan du "ta" meritp. för Spanska 3 och som den andra obligatoriska mod.språk kursen läsa tyska1 eller franska 1, dock kan problemet bli shema-krock... så här brukar det vara: elever som läst spanska på grundskolan- antingen fortsätter de med samma språk och läser Spanska 3 under årskurs 1 och Spanska 4 under årskurs 2; eller så byter de språk - och börjar med t.ex tyska, och läser då tyska1 och tyska 2 under årskurserna 1 och 2. Om en eller några få elever vill "hoppa mellan språken", alltså läsa en kurs i 2 olika språk, kan det bli så att den passande språkgrupp läser på samma tider som du har en annan för dig obligatorisk kurs, t.ex svenska 2. Och det går ju inte att klona sig. På så sätt finns det exempel på att eleverna blir tvungna att att läsa kurser som de egentligen inte vill, t.ex "fel" för dem språkkurs. För att i annat fall kan de inte få ut examensbevis i slutet av år3.

    Du skriver om att du hatar spanska...
    Tråkigt att läsa om det. Jag tycker spanska är ett vackert språk. och det är inte språkets fel om ni har "en dålig lärare". :) Spanska är ett officiellt språk i 21 olika länder och talas i ännu många fler länder.

    • : Men går det alltså att läsa 4 språkkurser på 3 år. Om vi säger att skolan har de kurser och schemat stämmer. För jag har antagit att man läser en kurs moderna språk per år. För om det är så hinner man väl bara 3 kurser?
    • : på sina 3 år
    • Anna : Det stämmer att man brukar läsa en språkkurs på ett läsår. Så, det är förmodligen så att det blir omöjligt att hinna med fyra språkkurser i samma språk på 3 år på gymnasiet. Varför jag skriver "förmodligen" för att det är inte reglerat centralt, utan varje skola får bestämma själv. Det är alltså inte förbjudet att t.ex erbjuda "koncentrationsläsning" då man läser en kurs i taget, t.ex... alltså en språkkurs på fem veckor på heltid, på så sätt kan en gymnasieskola införa en "Språktermin" med fyra språkkurser under en termin (då läser man endast de språkkurserna under just den terminen och inga andra ämnen/kurser). Med stor sannolikhet blir det inte så, men å andra sidan - finns inga förbud mot det heller... så därför skrivet jag "förmodligen". :)
    • : Ok. Tack så mycket!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer