Albin
    Tja! Jag går på Lindholmens Tekniska Gymnasium, El och Energi. Jag trivs inte så himla bra där och är inte intresserad av sakerna vill håller på med där.

    Så jag hade tänkt byta till det estetiska programmet på LBS (estetik och media) nästa läsår och gå om ettan igen om det går.

    Hur ska jag göra då för att söka om igen? är det bara att gå in på indra2 när det väl är uppe igen och logga in som jag gjorde föra året? eller måste jag kontakta min rektor?

    Det är ett tag kvar tills nästa läsår fast vill bara veta om jag kan göra det och hur isånafall.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Albin!
    Det går bra att söka till nästa år, dock kommer inte din gamla inloggning att funka, utan du måste få en ny inloggning från Antagningskansliet eller så kan SYV lägga in ditt val i systemet åt dig alt. att du ber att Antagningskansliet lägger ditt val in i systemet åt dig.

    Du söker på dina gamla grundskolebetyg och konkurrerar om utbildningsplats - och det kan därför inte garanteras att du kommer in. Även om du skulle ha alla A-betyg från grundskolan, så kan det, teoretiskt sett, uppstå en situation när antal sökande med alla A-betyg är fler än antal utbildningsplatser.
    Därför råder jag dig göra två saker:
    1. söka flera alternativ till gymnasiet till nästa år
    och
    2. fortsätta läsa på nu och göra ditt bästa i alla kurser.
    Om du får godkända betyg i slutet av åk1, kan rektor på den nya skolan acceptera dig in i åk2 (kanske!!! jag kan inte lova dig det, men det är inte omöjligt). Och det blir kanske extra intressant för dig om du inte kommer in i åk1.
    En möjlig lösning i så fall: att rektor på LBS fattar beslut om individuellt anpassat program och ni kanske får ihop dina kurser in i Examensbevis.

    Rent praktiskt gör du så för att söka till nästa år - till åk1:
    1. prata med dina föräldrar och få med de "på noterna" (du är inte myndig än)
    2. kontakta Antagningskansliet (du ser epostadress och tel.nummer på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregionen/ ) och fråga om de kan lägga in ditt val åt dig eller hur de vill att du gör. Jag tror de kommer skicka inloggningsuppgifter till dig för att du själv ska göra val (som förra året, alltså).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    ANNA