Vera
    Hej!
    Jag går för tillfället i tvåan på Samhällsprogrammet på en skola i Västerbotten (fast jag kommer från Stockholm). I ettan gick jag i en annan skola i min hemkommun, och gick då natur, men jag trivdes inte och bytte därför till min nuvarande skola. Den största anledningen till att jag bytte hit och flyttade var att jag började gå NIU (nationell idrottsutbildning) här uppe, men nu, efter mycket om och men, ska jag sluta med det. Mina föräldrar tycker inte att det finns någon vits med att jag går kvar på den här skolan när jag inte vill träna min sport längre, och de vill att jag flyttar hem och byter till en skola i antingen Uppsala eller Stockholm istället - och jag håller till stor del med dem om det.
    Jag gillar naturämnena väldigt mycket och har länge tänkt att jag gärna skulle vilja plugga vidare inom biologi eller kemi efter studenten, och därför skulle jag gärna gå natur och slippa ta ett tekniskt basår. Men att byta från sam till natur i trean känns extremt riskabelt, eftersom det blir mycket att ta igen och med all sannolikhet oerhört svårt att hänga med. Dock tänker jag mig att det skulle vara lindrigare om man bytte efter endast en termin - går det? Går det att byta från sam till natur till vårterminen i tvåan?
    Sedan undrar jag även om det ens är värt att byta program - det går bra för mig i sam hittills och jag vantrivs inte med det, men jag har svårt att tro att jag skulle vilja plugga vidare på någonting samhällsrelaterat. Jag

    Vad är bäst - att byta skola men fortsätta sam och sedan ta ett tekniskt basår, eller att byta skola och byta till natur (om det ens är möjligt) och behöva slita lite för att komma ikapp? Är det möjligt att byta till natur mitt i tvåan? Om det inte är det så väljer jag nog att fortsätta med sam, för att det känns fruktansvärt osmart att byta till natur i trean.

    Jag ber om ursäkt för mitt svamlande!
    Tack på förhand!
    /Vera

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vera! Jag tror inte någon rektor tar in en elev frå Sam till natur och det beror på att det kommer att krävas mycket extra lärartid för handledning och den tiden har tyvärr inte lärarna. Att byta mitt i läsåret (eller byta över huvudet taget) är inte elevens rättighet utan du är beroende av var ledig plats finns plus att rektor kan ändå säga Nej, även om ledig plats finns.

    Störst chans att byta är efter en avslutad årskurs, men det är oftast så att man då börjar i aug i åk2 på in nya skola - detta pga det går inte fatta beslut om Individuellt anpassat program när eleven har avslutat åk2.

    "Hemkommun" kan besluta att anta dig som återvändande elev som en extraelev, på en kommunal skola, men jag tror inte det går att göra så i mitten  av läsåret.

    Du är i mångt och mycket Beroende av vad rektor tycker på den skola dit du vill byta till och på utbildningsförvaltningens hjälp, i din folkbokföringskommun.

    Din rättighet är att söka till åk1, på nytt. Alla andra lösningar kan du endast Önska men inte kräva.

    Har du tur, finns det ledig plats på Sam och rektor tar in dig nu, snart.

    I annat fall kanske du måste vänta till sommarlovet och börja åk2 där ledig plats i åk2 finns till hösten - då kanske du har tur och det finns möjlighet att hoppa in i åk2 på natur från hösten 2018.

    Kontakta de skolorna dit du vill byta. Vill du helst inte "förlora ett år" fråga om du kan byta nu -jag tror att realistiskt alternativ är det att byta in i SA, men om de läser flera annorlunda kurser än de som du läser på din nuvarande skola ... Kanske tar inte rektor in dig pga det.

    Hoppa inte av din nuvarande skola, är mitt råd, innan du vet garanterat att du kan börja på en ny skola.

    Lycka till!