Ante
    Hej!

    Läser just nu sista veckan på mediaprogrammet. Upptäckte rätt tidigt att detta inte var något för mig men valde att inte byta eftersom jag redan bytt en gång tidigare. Hur som helst så ser det inte jätteljust ut. Jag kommer inte att gå ut med fullständigt gymnasiebetyg (är dock godkänd i samtliga gymnasiegemensamma ämnen) och skulle mer än gärna hoppa in i årskurs två på ett samhällsvetenskapligt program till nästa läsår. Är detta möjligt? Och isåfall, hur gör jag? Vore ju trevligt att få ta studenten på riktigt, vilket jag inte känner att jag kommer göra nu.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ante!
    Ser att du är 20 år. Om det stämmer (om du är 20 år) så är du "för gammal" nu, tyvärr. Från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år, tillhör man Komvux. Den sista "gnutta av hopp" om att kunna byta är nu- innan du går ut gymnasiet. Om du byter nu på en gång, typ börjar på SA i åk1 på måndag, om 3 dagar. Du måste byta till åk1 nu, innan läsåret slutar för att efter sommaren kunna påbörja å k 2.

    Att byta är inte någon rättighet, utan det beror på om plats finns och om rektor anser att det är rimligt och möjligt att ta in en ny elev. Söka till åk1 kan du inte på nytt, här är du "alldeles för gammal".

    Ta kontakt med rektorer på SA på de skolorna dit du kan tänka dig vilja byta och fråga om det finns plats i åk1 nu (innan slutet av läsåret) - och det är bara några få dagar kvar, att hinna byta på så kort tid blir extremt svårt.

    Rektorerna är upptagna med massa andra saker nu, i slutet av läsåret. Att nå dem och kunna få svar + ordna allt det praktiska på ett par-tre dagar, vet jag inte om det är praktiskt möjligt.

    Det som ligger närmare till hands, som ser som en rimlig lösning är att du tar dina betyg till ett möte med SYV på Komvux och ni tillsammans utarbetar en studieplan - hur (när och vad) du kan läsa på Komvux för att få Examensbevis. Studier på Komvux har sina fördelar: det finns flera studieformer (förutom dagtid, finns det kvällstid, flex och distans). För Examen från Komvux räcker det med 2400 poäng och det är inte lika strikta krav på vilka kurser som får ingå i Examensbeviset - på så sätt kan du få Examensbevis som ger dig högre Meritvärde.

    Mitt förslag är att du gör ett försök att byta nu (om du så önskar). I fall det inte går vägen, gör du planering med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Önskar dig allt väl & lycka till med dina studier!
    ANNA
    • : Okej, tack för svaret!
    • : Om det nu skulle gå att byta, får jag då med mig mina betyg från årskurs tre?
    • Mikael : Det var en "knivig" fråga. Jag skriver ett nytt svar till dig nu, kommer inom kort.
    • Anna : Du frågar om du får med dig dina betyg från åk3? Om läraren anser att hen har underlag för att sätta betyg (riktlinjen är att efter halva kursen bör sådan underlag finnas, dvs avbrott i kurserna bör man göra senast i mitten av kursen) - är läraren skyldig att sätta betyg. F är också ett betyg. Det är i så fall om du har betyg i kurser till en summa 2450 poäng eller färre, dvs inte 2500 p. som man kan säga att du inte är klar med gymnasiet... eller om lärare kan avstå från att sätta betyg med motiveringen att "eleven har bytt utbildning och inte längre är elev hos oss". Den som kan hjälpa dig på bästa sätt är rektor på SA (i fall hen vill ha dig som elev på sin utbildning). Om SA finns på din skola, är det praktiskt sett, lättast att försöka ordna byte - inom samma skola. Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    • : Tack båda två för bra och utförliga svar. Jag har kontaktat SA-rektorn på den skola jag skulle vilja gå på. Det ser väl inte ut att gå vägen men jag har i alla fall försökt. Förmodligen blir det till att läsa Komvux till hösten ändå.
    • Mikael : Det finns fördelar på Komvux. Nackdelen är väl att du får inte gratis lunch på skoldagarna på Komvux. Med flexibilitet på Komvux - med möjlighet att läsa på kvällstid, på flex och distans, kan kombinera studier med jobb. Tänk på att du måste läsa på minst halvtid för att få halva Studiemedel.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ante!

    Den situationen som du finns i - om du nu ska byta under sista veckan på gymnasiet, finns inte reglerat någonstans, för att det är super-undantag, som i princip "aldrig händer". Det får du diskutera med SYV och/eller rektor på Samhällsvetenskapsprogrammet i så fall.

    Om lärare i kurser som du läser nu i åk3 har betygsunderlag, är de skyldiga att sätta betyg.
    Om betygen i alla kurser sätts, då har du fullföljt dina studier och är "klar med gymnasiet", även om dina poäng & betyg inte räcker till Examensbeviset. Du bör enligt reglerna få Studiebevis och kan komplettera det på Komvux.
    Det blir lite av "Moment 22" här ... eller att försöka "äta kakan och ha den kvar". Å ena sidan, vill du få betyg i kurserna men ändå inte vara klar med gymnasiet. Vet, helt ärligt, inte om det är möjligt.
    Det är en ovanlig situation.
    Hur du ska hinna få svar från rektorer på SA på flera olika skolor innan betygen är satta i dina nuvarande kurser vet jag inte. Om betygen blir satta, är du klar med gymnasiet och har inte rätt att läsa på ungdomsgymnasiet längre, utan enbart på Komvux (Vuxenutbildningen).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp, trots att jag kunde egentligen inte svara på din fråga.

    Med vänlig hälsning
    Mikael