Ali

    Hej, Jag gick ut gymnasiet 2020 med studiebevis och dåliga betyg. Tänkte plugga några ämnen på komvux men är lite förvirrad. Min första fråga: Får man samtidigt läsa 3 kurser på komvux? Andra fråga: Just nu ligger jag på 13,88, men behöver närmare 19-20 för att bli antagen till min drömsutblidning på mitt drömlärosäte. Jag undrar då om jag får läsa kurser som ger 150 poäng t.ex teknink 1 och byta ut mot ett kurs som ger 100 poäng. För att förenkla, kan ja ersätta mitt A i teknink (jag hoppas jag får A) mot E i kemi 1 som är 100 poängskurs. Eller kurser jag väljer, måste relatera till min linje natur-natur?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem.
    Du frågar: "Får man samtidigt läsa 3 kurser på komvux?" - och det går inte att svara om man inte vet mer. Att läsa på komvux när man redan har grundskolekompetens är inte självklart. Det finns ingen garanti på att bli antagen. Om man blir antagen, då kan man läsa på olika sätt; det är skillnad på lärarledd undervisning under en hel termin eller om man läser en kurs åt gången på distans. Kurserna är också olika stora. många är dock på 100poäng och då läses en sådan kurs på heltid på fem veckor. Alltså 3 stycken 100poängs kurser på gymnasienivå läses på heltid på sammanlagt 15 veckor.
    Finns dock små kurser á 50 poäng och större kurser, t.ex fysik1a är 150p och då läser man fysik 1a på heltid på 7.5 veckor.
    Man kan alltså "blanda" och läsa flera kurser samtidigt eller läsa en kurs åt gången.
    Heltidsstudier på gymnasial nivå = 20 poäng per vecka. Man läser på heltid 400 poäng på 20 veckor.

    De andra frågorna du ställer handlar om innehåll i ditt examensbevis från komvux. Och vi rekommenderar göra planering med SYV på komvux.
    Vilken utbildning på högskolenivå du siktar på? - är också viktigt att veta. Vi rekommenderar att ta in inom 2400p. examensbevis från komvux alla de kurser som krävs för särskild behörighet till "din" högskoleutbildning + om möjligt, även kurser som ger dig flera (helst max) antal meritpoäng; och här måste man veta vad särskild behörighet är till "din" högskoleutbildning.

    Frågan om du måste ta in betyget i kemi1 in i examensbevis från komvux: om din examen blir från naturvet.programmet, så svar är att du måste ha betyg i kemi1 inkluderat, det går inte att undvika. Men måste ditt examensbevis bli just från naturvet.programmet? Det går kanske ändra inriktning och ta ut examensbevis från t.ex ES/media?
    Om man vet så lite som du uppger i din fråga - går det inte att svara. Därför rekommenderar vi att du bokar tid för planering mot examensbevis med SYV på komvux.
    En viktig "punkt" är om gymnasiearbete: om du har E i gymnasiearbete och temat är "naturvetenskapligt" och du inte vill eller får göra om GA, då måste ditt examensbevis blir "naturvetenskapligt"-exam.bevis och då är kursen kemi1 obligatorisk. Men om temat för GA kan anses passa in i t.ex ES/media då kan du försöka få ditt exam.bevis bli från "estet-media"utbildningen och då är inte kemi1 en obligatorisk kurs.
    Problemet kan också ligga i att komvux vill troligtvis bli klar med dig snarast och vill att du läser få kurser och tar ut examensbevis (för att det är billigare; varje utbildnigsplats kostar pengar); så det är inte säkert att komvux i din kommun kommer ge dig möjlighet läsa "onödiga kurser", alltså med syfte att höja ditt meritvärde. I komvux-uppgift ingår inte att se till att folk kommer in på ngn vidareutbildning, utan att endast se till att man blir BEHÖRIG. Sedan om man kommer in eller inte - blir ditt eget problem. De som är behöriga men ej kommer in på högskola, rekommenderas göra högskoleprovet. De som inte kommer in på yrkeshögskola - rekommenderas skaffa mer arbetslivserfarenhet.