Christina1234

    Hej! Jag är utbildad socionom och har arbetat som socialsekreterare och kurator i några år på olika arbetsplatser. Jag har insett att branschens arbetsvillkor med bland annat ständigt hög arbetsbelastning, stress, hög personalomsättning, dålig ledning, låg värdering av personal osv. inte är en hållbar arbetssituation för mig. Socionombranschen är bred, men tyvärr är min erfarenhet att de flesta traditionella arbetsplatserna för socionomer har samma problematik vad gäller arbetsvillkor och arbetsmiljö. Jag önskar därför byta yrke men har svårt att hitta något som skulle passa mig. Skulle behöva lite tips på yrken där jag har användning av min utbildning och erfarenhet men som skulle ge mig en mindre belastande arbetssituation. Jag vill så klart inte gå ned alltför mycket i lön, även om jag är beredd att göra det för min hälsas skull. Jag är öppen för studier även om jag i första hand skulle vilja dra nytta av den utbildning jag redan har. Jag tycker om administrativa arbetsuppgifter. Har en högkänslig personlighet och arbetar bra på distans men vill ändå ha en god kollegial gemenskap. Jag bor på landsbygden i en mindre ort så har något begränsat arbetsutbud då jag inte har möjlighet att flytta. Jag har funderat på närliggande yrken så som administratör, kundtjänst, hr, syv, arbetsterapeut, etc. Men även på helt andra brancher så som it, handel, journalistik, juridik eller mer praktiska yrken så som industri, elektriker eller något inom skogs-/naturbruk. Man kan nog säga att jag är ganska öppen så länge det nya arbetet kan ge mig ett hållbart arbetsliv vad gäller hälsa och försörjning. Men att jag inte riktigt vet hur jag ska välja ny inriktning gör att jag känner mig väldigt vilsen och är i behov av råd. Hoppas att ni kan hjälpa mig en bit på vägen? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tråkigt att du inte trivs på din nuvarande arbetsplats. I din fråga nämner du bland annat yrket Arbetsterapeut - jag kan ta det yrket som exempel; arbetsterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen; för att få legitimation krävs examen från arbetsterapeutprogrammet som är en 3-årig universitetsutbildning. Det går inte att kringgå det kravet, så man måste komma in på arbetsterapeutprogrammet och läsa mot examen. Jag har också tyvärr svårt att tro att några kurser från socionomprogrammet skulle kunna bli tillgodoräknade; så det blir med stor sannolikhet 3-åriga studier för dig (på arbetsterapeutprogrammet). Det är dock få yrken som i Sverige är reglerade.
    Du skriver att du har jobbat som kurator. Yrket "kurator inom hälso- och sjukvården" är sedan kort tid tillbaka är ett av de legitimationsyrken där legitimation från socialstyrelsen krävs.
    De flesta yrken är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer (och kan anställa - egentligen - med vilken utbildning som de själva bedömer passar).
    Du skriver om att du inte kan flytta. I så fall råder jag dig att göra kartläggning av de arbetsgivare och arbetsplatser som finns inom pendlingsavstånd från där du bor. Du kan skicka intresseanmälan till alla de arbetsgivare som finns inom pendlingsavstånd, berätta om vem du är och att du är intresserad av att jobba hos den arbetsgivaren. Givetvis kan du också skicka svar på jobbannonser (annonser om lediga jobb).
    Du kan också fundera på om du kan tänka dig starta eget (bli din egen arbetsgivare). Inom vilket område skulle du kunna starta eget? Min första tanke är att det är inom socialtjänstlagens område ( som "ambulerande socialsekreterare eller kurator" ) men jag undrar också om du har kanske Hobby som skulle kunna "omvandlas till ett företag"?
    Att på förhand kunna "lova" att chefen är snäll och kollegorna är OK på någon ny arbetsplats, oavsett inom vilket yrke arbetsuppgifterna ligger, kan jag inte göra (det är omöjligt). Inom alla yrken finns olika nivåer på hur trivsamt det är på en arbetsplats; och situationen kan ändras snabbt (t.ex vid chefsbyte eller förändrade regler).
    Det är många faktorer som påverkar hur bra man trivs.
    Du skriver om att du kan tänka dig gå ner i lön för att hälsan är viktigare och det har jag stor förståelse för... och här har jag ett förslag: fundera på om du kan ansöka om att gå ner i arbetstid (tjänstgöringsgrad) på din nuvarande arbetsplats, t.ex om du idag jobbar 100% att du skulle jobba 80% och vara ledig varje onsdag, då jobbar du mån-tis, ledig på onsdag, jobbar tors-fredag och sedan är det helg, eller att du är ledig på fredag eller på måndag och har 4-dagars arbetsvecka och en 3-dagars helg? bara ett förslag eller en tanke... Du får själv bestämma om det är ngt som du kan tänka dig att vilja satsa på. "Man vet vad man har, man vet inte vad man får..." - säger ordspråket. Jag förstår att du inte trivs och har legitima klagomål/synpunkter på din arbetsmiljö men vid byte så kan man ju inte garantera att det blir bättre (i västa fall kan man bli sämre...).
    På din nuvarande arbetsplats så kan du kanske sträva efter att bli en Chef och kunna förändra villkoren för både dig själv och för dina kollegor? Du kan kanske engagera dig i fackligt arbete (med mål att förbättra villkor för de anställda på din arbetsplats och även generellt för de som jobbar i den branschen?). För inspiration kika på framtid.se/yrke/facklig-fortroendeman
    Du får också gärna ta del av informationen om många olika yrken! På www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar att titta på!

    Studie- och yrkesvägledare